ترامپ با تقاضای حق مصونیت، به بایدن اولتیماتوم داد

© AP Photo / Tony Dejakدونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2024
اشتراک
رئیس جمهور سابق آمریکا، جانشین جو بایدن را تهدید کرد که در صورتی که دادگاه بر اساس شکایت این سیاستمدار، حق مصونیت را برای سران کشورها به رسمیت نشناسد، با پرونده های جنایی روبرو خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی خود Truth Social نوشت: "اگر من مصونیت نداشته باشم، جو فاسد هم نخواهد داشت و با تهاجم فرامرزی که توسط افغانستان تسلیم شده است، حتی در مورد میلیون ها دلار پول خارجی در جیبش، جو برای اتهامات جنایی آماده خواهد شد. جو با استفاده از وزارت دادگستری به عنوان سلاحی علیه یک مخالف سیاسی، یعنی من، جعبه بزرگ پاندورا را باز می کند."
ترامپ وعده داد که شخصاً در جلسه دادگاه تجدیدنظر در واشنگتن در روز سه‌شنبه شرکت خواهد کرد تا استدلال کند که از مصونیت ریاست‌جمهوری برخوردار است و نمی‌تواند تحت تعقیب کیفری قرار گیرد. ترامپ گفت: "من در مبارزات انتخاباتی شرکت نکردم؛ انتخابات خیلی وقت است که تمام شده است. من به دنبال تقلب در رای گیری بودم و آن را پیدا کردم که مسئولیت من بود و همچنین کشور را به روش های دیگر اداره کردم."
دادگاه عالی ایالات متحده قبلاً درخواست دادستان ها را برای بررسی سریع موضوع دامنه مصونیت قانونی ترامپ و قابل اجرا بودن آن در مورد تعدادی از موارد جنایی متهم به وی رد کرده بود. اعتقاد بر این است که بازپرس ویژه جک اسمیت زمانی که دادگاه عالی را دور زد تا از دادگاه عالی بخواهد روشن کند که آیا رئیس جمهور سابق از پیگرد قانونی برای اقدامات مربوط به دوران تصدی خود مصون است یا خیر، به دنبال تسریع تحقیقات در مورد دخالت ادعایی ترامپ در انتخابات بوده است.
خود ترامپ از دادگاه خواست که با تسریع در این روند موافقت نکند، روندی که در دادگاه فدرال در واشنگتن ادامه دارد و از جمله موارد دیگر، هجوم به ساختمان کنگره توسط جمعیتی از حامیان رئیس جمهور فعلی در تلاش برای جلوگیری از قانونگذاری است.
دفاع ترامپ بر این اساس استوار است که اولاً به عنوان رئیس دولت از مصونیت قانونی برخوردار بود و ثانیاً با امتناع از پذیرش شکست در انتخابات از حق آزادی بیان استفاده کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала