گزارش و تحلیل

ابعاد حقوقی ربودن اجساد فلسطینی ها و سرقت اعضای آنها توسط اسرائیل

© AP Photo / Tsafrir Abayovحمله هوایی اسرائیل به تأسیسات نظامی زیرزمینی در نوار غزه
حمله هوایی اسرائیل به تأسیسات نظامی زیرزمینی در نوار غزه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2024
اشتراک
دفتر اطلاع‌رسانی دولتی فلسطین در غزه گزارش داد که ارتش اسرائیل در جدیدترین اقدام خود، اقدام به نبش قبر 1100 نفر در قبرستان محله التفاح (واقع در شمال شرق شهر غزه) کرده است و پیکرهای افراد تازه دفن شده را بدون توجه به حرمت اموات و قبورشان از آن خارج کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، در گزارشی از فارس آمده است در حالی که نظامیان اسرائیلی پس از ده روز نبرد مرگبار با مقاومت مجبور شدند، روز جمعه از دو محله التفاح و الدرج در غزه عقب‌نشینی کنند، اما در اقدامی تلافی جویانه این شکست، بسیاری از مناطق مسکونی را با خاک یکسان کرده و قبرستان محله التفاح را زیر و رو کردند.
بر این اساس سمانه اسلامی حقوقدان درباره ابعاد قانونی این مسئله به اسپوتنیک گفت، "ربودن پیکر و نبش قبر و مثله کردن اجساد شهدای فلسطینی از سوی رژیم اسرائیل اقدام جدیدی نیست و پیش از این نیز بارها دست به این اقدام زدند و به عنوان مثال می توان به 80 شهید غزه اشاره کرد که به صورت مثله و دست‌کاری شده تحویل داده شدند که در رفح مدفون بودند. اسرائیل اعضای حیاتی بدن این شهدا را ربوده، و قبلاً نیز قبور را در جبلیه نبش کرده و پیکرهای شهدای جدید را نیز از آنجا ربوده بود. گفته می شود اسرائیل اعضای دزدیده شده را برای پیوند، تحقیق و آموزش پزشکی بکار می برد."
اسلامی در ادامه گفت، "در حال حاضر ادعای نبش قبر و دزدیدن اجساد فلسطینی ها توسط ارتش اسرائیل، ادعایی جدی و بحث برانگیز است که مورد توجه نهادهای حقوق بشری و بین المللی قرار گرفته است. اگرچه اکنون جبهه مقاومت اسلامی حماس گزارش های جدیدی از ربودن پیکر کشته شدگان و برداشتن اعضای بدن آنها ارائه داده، اما پیش از این برای اولین بار این ادعا توسط یک خبرنگار سوئدی مطرح شد که آن زمان اسرائیل آن را رد کرد."
اسلامی در ادامه افزود، "لازم به ذکر است که در متن مناقشه اسرائیل و فلسطین، اجساد کشته شدگان اغلب موضوعی حساس و مورد بحث به شمار می آید، زیرا ارتش اسرائیل متهم به آن است که اجساد فلسطینی هایی که در درگیری کشته می شوند را به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر خانواده ها و جوامع آنها نگه می دارد. البته می توان حدس زد که از دیگر دلایل ربودن اجساد استفاده از آنها به عنوان ابزار چانه زنی برای بازگرداندن اجساد سربازان اسرائیلی در اختیار گروه های فلسطینی است. همانطور که سال 2012، اسرائیل اجساد 90 فلسطینی را در اقدامی برای احیای مذاکرات صلح بین مقامات اسرائیلی و فلسطینی آزاد کرد و بین سال‌های 2013 تا 2014، نیز حدود 27 جسد بازگردانده شد. همچنین خود اسرائیلی ها در توجیه این اقدام به غایت غیر اخلاقی و غیر انسانی اعلام کرده اند که بازداشت اجساد یک اقدام امنیتی برای جلوگیری از تبدیل مراسم تشییع جنازه به تظاهرات خشونت آمیز است."
وی در ادامه این بحث عنوان کرد، "وقتی سخن از حق و حقوق قانونی به میان می آید آنهم در سطح بین المللی نهادهای مربوطه ناچار هستند با احتیاط به چنین ادعاهایی برخورد کنند و به دنبال منابع اطلاعاتی موثق و متعادل برای درک پیچیدگی‌های درگیری اسرائیل و فلسطین در این مورد خاص باشند وگرنه ابعاد و گستردگی جنایاتی که اسرائیل مرتکب شده است بر کسی پوشیده نیست."
اسلامی خاطرنشان کرد، "در اسرائیل گورستانی است به نام "قبرستان اعداد" که از گورهای دسته جمعی تشکیل شده است که به جای نام متوفیان با اعداد مشخص شده اند و برخی از اجساد از زمان جنگ 1967 در آنجا بوده اند و علاوه بر آن برخی اجساد فلسطینی نیز سالهاست که دفن نشده و در فریزرهایی نگهداری می شوند. این اقدام در هر منشور حقوقی جرم است و از نظر قوانین حقوق بشری و همچنین از نظر عقیدتی نیز عملی قبیح است. این اقدام خانواده‌های متوفیان را آزار می‌دهد، آنها گاهی مجبورند دهه‌ها برای تحویل اجساد عزیزانشان صبر کنند."
Министр обороны Израиля Бенни Ганц выступает в Пентагоне - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2024
وزیر کابینه جنگ اسرائیل: با سخت‌ترین جنگ تاریخ خود مواجهیم
این حقوقدان به اسپوتنیک گفت، "در کنوانسیون ژنو آمده است که طرفین درگیری مسلحانه باید متوفی را به روشی شرافتمندانه دفن کنند، در صورت امکان طبق آداب مذهبی که به آن تعلق داشتند و به قبرهای آنها احترام گذاشته شود و به درستی نگهداری و به گونه ای علامت گذاری شود که همیشه بتوان آنها را شناسایی کرد. خانواده های متوفی از هتک حرمت قبور عزیزانشان ویران و آسیب دیده اند. این اقدام تجاوزکارانه وضعیت پرتنش غزه را تشدید می کند و تلاش ها برای صلح و آشتی را تضعیف می کند."
سمانه اسلامی در پایان خاطر نشان کرد، "جامعه بین المللی باید این اقدام شنیع را محکوم کند و اسرائیل را مسئول اقدامات خود بداند. حیثیت و منزلت متوفی باید محترم شمرده شود و محل آرامگاه ابدی آنها نباید مشمول چنین بی توجهی آشکار به حقوق بشر و نجابت باشد.نبش قبر و تخریب قبرها و همچنین بیرون آوردن اجساد بدون مجوز یا رضایت مناسب و از آن بدتر به سرقت رفتن اعضاي و جوارح فرد متوفی نقض آشکار قوانین بین المللی و استانداردهای حقوق بشر است."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала