اعمال فشار سفارتخانه های اسرائیل بر دیپلمات ها به دلیل پرونده آفریقای جنوبی

© Fotolia / W. Zikasساحل اسرائیل
ساحل اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2024
اشتراک
وزارت امور خارجه اسرائیل به سفارتخانه های خود در سایر کشورها دستور داده تا دیپلمات ها و سیاستمداران را تحت فشار قرار دهند تا علیه پرونده آفریقای جنوبی در دادگاه بین المللی دادگستری که تل آویو را به ارتکاب نسل کشی در نوار غزه متهم می کند، اظهارنظر کنند.
به گزارش اسپوتنیک، نشریه آکسیوس به نقل از یک تلگراف دریافتی از سه منبع اسرائیلی نوشت: "ما درخواست می کنیم که یک بیانیه عمومی فوری در مورد اصل زیر ارائه شود: اعلام کنید که کشور شما ظالمانه ترین و بی اساس ترین اتهامات وارد شده به اسرائیل را رد می کند."
به گزارش این پرتال، تلگراف ارسال شده توسط وزارت خارجه اسرائیل در روز پنجشنبه نشان دهنده برنامه دیپلماتیک تل آویو قبل از جلسات دادگاه بین المللی دادگستری است: فشار بین المللی بر دادگاه به گونه ای که اسرائیل را از انجام عملیات نظامی در محاصره منع نکند.
به سفارت‌های اسرائیل در کشورهای دیگر دستور داده شده است که از دیپلمات‌ها و سیاستمداران در بالاترین سطوح بخواهند که "علناً اذعان کنند" که تل‌آویو برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان در این منطقه تلاش می‌کند.
آکسیوس تاکید کرد: "سفیران اسرائیل نیز دستور داشتند تا قبل از جلسات دادگاه فوراً برای به دست آوردن چنین اظهاراتی تلاش کنند. به آنها اطلاع داده شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل همان نامه ها را برای ده ها تن از رهبران جهان ارسال خواهد کرد."
در دسامبر 2023، آفریقای جنوبی بر اساس کنوانسیون نسل کشی در دیوان بین المللی دادگستری لاهه در مورد وضعیت نوار غزه پرونده ای علیه اسرائیل تشکیل داد و از دادگاه خواست تا اقدامات موقت علیه تل آویو اتخاذ کند. اولین جلسات دادگاه برای 11 تا 12 ژانویه برنامه ریزی شده بود.
درگیری بین اسرائیل و حماس
مناقشه فلسطین و اسرائیل با منافع ارضی طرفین مرتبط است و برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه باقی مانده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط یک کشور یهودی ظاهر شد.
دور جدیدی از رویارویی پس از حمله موشکی بی سابقه اسرائیل از نوار غزه در صبح روز 7 اکتبر آغاز شد. پس از گلوله باران گسترده، نیروهای حماس وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و افرادی را به گروگان گرفتند. شاخه نظامی جنبش، گردان های القسام، عملیات طوفان الاقصی را اعلام کرد.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیر آهنین را آغاز کردند. ظرف چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز نوار غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در این منطقه را آغاز کرد. علاوه بر این، اسرائیل محاصره کامل غزه را اعلام کرد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد. در پایان ماه اکتبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل آغاز شد: نیروها شهر غزه را محاصره کردند و منطقه محاصره در واقع به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.
بر اساس آخرین آمار، تعداد قربانیان در نوار غزه از 22 هزار نفر فراتر رفته و بیش از 57 هزار نفر مجروح شده اند. بیش از 1.2 هزار نفر جان باختند و بیش از پنج هزار نفر مجروح شدند. پس از پایان آتش بس، تل آویو اعلام کرد که 126 اسرائیلی و 11 خارجی از حماس گروگان باقی مانده اند، 110 ربوده شده آزاد شدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала