تمرینات دریایی کره جنوبی در پی تحرکات کره شمالی در منطقه مرزی

© AP Photo / Wally Santanaتحویل موشک های امریکایی به کره جنوبی
تحویل موشک های امریکایی به کره جنوبی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2024
اشتراک
ارتش کره جنوبی اعلام کرد که رزمایش هایی را در منطقه جزایر یون پیونگدو و پانگنیونگدو انجام داده است که ظاهراً در پاسخ به آتش توپخانه کره شمالی که صبح جمعه رخ داده است.
به گزارش اسپوتنیک؛ پیشتر گزارش شده بود که کره شمالی در روز جمعه از ساعت 9 تا 11 از توپخانه ساحلی به سمت قلمرو خود در منطقه غیرنظامی دریایی ایجاد شده توسط توافقنامه نظامی بین کره ای در سال 2018 در منطقه جزایر پانگیونگدو و یون پیونگدو کره جنوبی شلیک هایی صورت داده است. بیش از 200 شلیک انجام شد. هیچ تلفات یا خسارتی در میان غیرنظامیان یا نیروهای مسلح کره جنوبی ثبت نشده است و محل اصابت گلوله ها در شمال خط مرزی شمالی (NLL) در دریای زرد واقع شده است که مرز دریایی بین کره ای نامیده می شود. آژانس یونهاپ گزارش داد که در جزایر کره جنوبی به درخواست ارتش، تخلیه ساکنان در صورت بروز وضعیت پیش بینی نشده اعلام شد.
به گفته این خبرگزاری، ارتش کره جنوبی نیز در پاسخ به اقدامات کره شمالی اقدام به تیراندازی در دریا کرده است. به گفته رئیس ستاد مشترک کره جنوبی، واحدهای نظامی مستقر در جزایر پانگیونگدو و یون پیونگدو یک تیراندازی دریایی را در ساعت 15:00 با استفاده از پایه های توپخانه خودکششی K9 و تانک انجام دادند. این اولین باری بود که تفنگداران دریایی مستقر در جزایر پس از منعقد شدن توافقنامه نظامی شمال-جنوب در 19 سپتامبر 2018، توسط توپخانه اقدام به شلیک کردند.
کره شمالی به تمدید تحریم‌های آمریکا واکنش نشان داد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2024
حمله توپخانه ای کره شمالی به جزایر کره جنوبی
در همین حین، یکی دیگر از خبرگزاری های کره جنوبی نیوزیس ادعا کرد که تخلیه ساکنان این جزایر مربوط به "تحریک" کره شمالی نیست، بلکه دقیقاً در ارتباط با تمرینات تفنگداران دریایی کره جنوبی در این منطقه برنامه ریزی شده است. همچنین خاطرنشان می شود که تخلیه ساکنان تقریباً یک ساعت پس از پایان تیراندازی کره شمالی، یعنی حدود ساعت 12:00-12:30 اعلام شد.
کره شمالی اعلام کرد که شلیک های توپخانه ای این کشور به نوبه خود "پاسخی به تمرینات کره جنوبی" بوده است.
پیش از این گزارش شده بود که کره جنوبی و ایالات متحده تا 5 ژانویه مانورهای مشترکی را در نزدیکی مرز با کره شمالی انجام دادند تا آمادگی رزمی مشترک خود را افزایش دهند. همچنین در این هفته، خود ارتش کره جنوبی تمرینات آموزشی و مانورهای دیگری را انجام داد.
رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت شلیک توپخانه ساحلی کره شمالی ناقض توافقنامه نظامی بین کره است، صلح در شبه جزیره کره را تهدید و تنش را افزایش می دهد و خواستار توقف فوری چنین اقداماتی شد.
بر اساس توافقنامه نظامی بین کره جنوبی و کره شمالی مورخ 19 سپتامبر 2018، یک منطقه غیرنظامی دریایی برای جلوگیری از درگیری نظامی در مناطق اطراف خط مرزی شمالی در دریای زرد و شرق ایجاد شد.
در اوایل نوامبر، خود سئول، ظاهراً در واکنش به پرتاب ماهواره کره شمالی، تعدادی از نکات توافق بین کره‌ای در حوزه نظامی 19 سپتامبر 2018 را به حالت تعلیق درآورد، به ویژه، فعالیت‌های شناسایی را در منطقه خط مرزی بازیابی کرد. پیونگ یانگ در پاسخ گفت که این توافق برای مدت طولانی "کاغذ سفید" بوده و از ازسرگیری تمامی اقدامات نظامی تعلیق شده بر اساس آن، از جمله تسلیح مجدد سربازان خود در منطقه غیرنظامی و احیای پست های امنیتی در آنجا خبر داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала