بحران کم آبی در ایران: مجموع ذخایر سد‌های تهران، کمتر از ۱۵ درصد است

© Photo / IRNAسد امیر کبیر کرج
سد امیر کبیر کرج - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2024
اشتراک
سخنگوی صنعت آب ایران اعلام کرد : ورودی آب به سد‌های تهران در سال آبی جاری مناسب نبوده و در حال حاضر مجموع ذخایر سد‌های پنج‌گانه تأمین آب شرب تهران حدود ۱۵درصد است.
به گزارش اسپوتنیک، جراید ایران می نویسند کاهش بارش‌ها در این کشور و افزایش خروجی آب از سد‌ها ضرورت مدیریت مصرف را چند برابر کرده است. این وضعیت در تهران به خصوص در سامانه شرق نگران کننده‌تر شده است.
متاسفانه مردم بحران آب در کشور را جدی نگرفته اند و شاید فکر می‌کنند وقت زیادی برای صرفه جویی دارند، اما دریغ از آنکه ایران وارد چهارمین سال خشکسالی شده است.
الگوی مصرف در پایتخت ۱۲‌هزار لیتر در ماه برای خانوار (۵/۳ نفره) است و خانوار مجاز به مصرف در این سقف هستند و در صورت رعایت به عنوان "خوش‌مصرف" تلقی می‌شوند.
لیوانی آب آشامیدنی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2023
مسأله آب، بزرگترین مشکل ایران
خانواری که بین ۱۲ تا ۲۴‌هزار لیتر در ماه مصرف آب داشته باشند، "پرمصرف" تلقی می‌شوند، ولی با این حساب، قانون تا حدودی با این افراد مدارا می‌کند تا به سقف مجاز بازگردند، اما خانوار‌هایی که بیش از ۲۴‌هزار لیتر در ماه مصرف آب دارند، به عنوان "بدمصرف" به شمار می‌روند و قانونگذار، مجری را ملزم به برخورد با این افراد کرده است.
بنابراین ابتدا به این خانوار‌ها تا سه مرتبه اخطار داده می‌شود و در صورت تمکین‌نکردن، اقدام به قطع موقت مصرف آب آن‌ها می‌شود، البته موضوع مصرف غیرخانگی آب نیز از قاعده دیگری پیروی می‌کند، به طوری که به جای لیتر، "ظرفیت قراردادی" در نظر گرفته شده است و هر صنفی متناسب با نیاز خود مجاز به رعایت الگوی مصرف است و در صورت عدم‌رعایت آن به عنوان "بدمصرف" تلقی می‌شود و طبق قانون با آن برخورد خواهد شد.
محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، درباره وضعیت منابع آبی استان تهران پس از پاییز بی‌بارش امسال گفت: با وجود پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، بارندگی‌های پاییز امسال ۵۵ درصد نسبت به میانگین نرمال کاهش داشته است و در چنین شرایطی برای تامین آب استان تهران، موثرترین راه مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف است.
سخنگوی صنعت آب ایران خاطرنشان ساخت به طور کلی بر اساس آمار مدیریت منابع آب ایران، اکنون با ۳۳درصد کاهش بارندگی در اغلب حوضه‌های آبریز روبرو هستیم و نسبت به سال گذشته که باز هم وضعیت بارش‌ها مناسب نبود، ۸ درصد بارندگی‌ها کاهش داشته است.
آمار و ارقام نشان می‌دهد که تنها استان‌های سمنان، مازندران، خراسان شمالی و گلستان از ۹ تا ۳۰ درصد رشد بارندگی داشته‌اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала