معاون وزیر خارجه ایران: روسیه می تواند در بریکس دبیرخانه تشکیل دهد

CC BY 4.0 / IRNA / مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2024
اشتراک
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد روسیه در دوره ریاست خود می تواند در بریکس دبیرخانه تشکیل دهد.
به گزارش اسپوتنیک، آقای صفری گفت: "به نظر من روسیه، که کشوری با تجربه کار در سازمان‌های جهانی و منطقه‌ای است، می‌تواند یک نهاد جدید در بریکس ایجاد کند که در نهایت به شکل دبیرخانه درآید".
به گفته وی، فقدان دبیرخانه بریکس منجر به این می شود که هر کشور در دوره ریاست خود به طور مستقل اطلاعات حوزه های مختلف فعالیت این سازمان را ذخیره کند، اما این داده ها را به کشور رئیس بعدی منتقل نکند. صفری تاکید کرد که ایران "بسیار علاقمند است که این دبیرخانه هر چه زودتر تشکیل شود."
آغاز پانزدهمین نشست سران بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2024
درخواست پنج کشور عربی برای پیوستن به بریکس
معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین آغاز ریاست روسیه در بریکس را تبریک گفت و از حمایت عظیم مسکو از تهران در پذیرش آن در این سازمان تشکر کرد. صفری پیشنهاد کرد که روسیه می تواند به ایران و اعضای جدید بریکس در دستیابی به اهداف آنها در این اتحادیه کمک کند.
علاوه بر این، به گفته صفری، برقراری روابط بین کشورها در داخل این مجمع راحت‌تر از سطح دوجانبه است.
در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی در آگوست 2023، سیریل رامافوزا، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل دعوت کنند. بوئنوس آیرس بعداً از پیوستن به این اتحادیه خودداری کرد. مشارکت کامل کشورهای جدید در این سازمان از اول ژانویه 2024 آغاز شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала