На месте взрыва в иранском городе Керман - اسپوتنیک ایران

جزئیات لحظه به لحظه انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان + ویدئو+ عکس

اشتراک
در پی حادثه کرمان دست کم 50 نفر جان خود را از دست دادند.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از ایرنا، انفجاری در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان در نزدیکی محل دفن سردار قاسم سلیمانی در کرمان رخ داد.
انفجارهای کرمان در فاصله 10 دقیقه رخ داد. علت حادثه هنوز مشخص نشده است.
شهردار کرمان گفت: دو انفجار در محدوده گلزار شهدای کرمان به فاصله 10 دقیقه در مزار شهدای گمنام رخ داده است.
دیرتر، شبکه خبر گزارش داد در پی حادثه کرمان دستکم 20 نفر جان خود را از دست دادند.
معاون استانداری کرمان اعلام کرد که این حادثه یک حمله تروریستی است.
رئیس اورژانس کرمان گفت: تاکنون تعداد شهدای گلزار شهدا به بیش از 20 نفر و مصدومان بیش از 40 نفر رسیده است.
مصدومان به بیمارستان های شهید باهنر و افضلی پور منتقل شده‌اند.
در پی شنیده شدن صدای دو انفجار در مسیرهای منتهی به گلزار شهدای کرمان جمعیت از محوطه گلزار و محدوده قبور شهدا تخلیه شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، دو کیف حامل بمب منفجر شد.
برخی از منابع اعلام کردند که در ورودی گلزار شهدای کرمان، دو‌ کیف بمب گذاری شده وجود داشته است که عامل یا عاملین این حادثه ظاهرا با ریموت بمب‌ها را منفجر کرده‌اند.
تا کنون منابع رسمی اعلام کردند که 20 نفر به شهادت رسیدند و عوامل امنیتی و انتظامی مشغول شناسایی ابعاد دیگر این ماجرا هستند که به زودی اعلام خواهد شد.
شهردار کرمان اعلام کرد که تعداد شهدا تا این لحظه به 50 نفر رسید.
فهرست مطالب
ابتدا جدیدها ابتدا قدیمی ها
00:25 04.01.2024
وزارت خارجه آلمان اعلام کرد: آمار بالای تلفات انفجارهای امروز کرمان که در میان آنها کودکان زیادی وجود دارد، ما را عمیقا غمگین کرده است و این اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم. وزارت خارجه عربستان نیز اعلام کرد: ما صمیمانه تسلیت، همدردی و همبستگی خود را با ایران در این رویداد دردناک اعلام می‌کنیم و برای مجروحان آرزوی بهبودی عاجل داریم. وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای انفجار تروریستی کرمان را به شدت محکوم نمود.
23:27 03.01.2024
همدردی با مردم کرمان بر روی برج آزادی در تهران.
23:25 03.01.2024
وزیر بهداشت ایران در گزارشی اعلام نمود که تعدادی از همکارانمان در اورژانس و هلال احمر در انفجارهای امروز کرمان مجروح شده و یا به شهادت رسیدند. تمام مجروحان سریعا در بیمارستانها بستری شدند و بیمارانی که به عمل نیاز داشتند همگی تحت درمان قرار گرفتند و ۱۱۱ عمل جراحی در حدود ۲ ساعت انجام شد.
21:02 03.01.2024
دبیرکل سازمان ملل متحد حمله تروریستی در ایران را محکوم کرد و خواستار پاسخگویی عوامل آن شد.
20:38 03.01.2024
سردار رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پی وقوع حادثه‌ی تروریستی شهدایِ فاطمیِ کرمان در پیامی نوشت: "ددمنشان زمان و دریوزگان تاریخ بازهم چهره کریه خود را نشان دادند و با نیت برهم زدن اتحاد و انسجام ملی مردم سرافراز ایران به اقدامی ناجوانمردانه دست زدند. رومایگان بدانند و آگاه باشند که چنین اقداماتی نه تنها باعث تفرقه نخواهد شد بلکه بر وحدت کلمه مردم ایران خواهد افزود. با همت جمعی و با اراده‌ای راسخ‌تر از قبل ریشه ترور را نه اینکه بخشکانیم بلکه می‌سوزانیم».
20:30 03.01.2024
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله. اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.
سیّدعلی خامنه‌ای
20:20 03.01.2024
تأکید رئیس جمهور بر پیگیری و شناسایی طراحان و آمران حادثه تروریستی کرمان
متن کامل پیام رئیس‌جمهور بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
بار دیگر جنایت‌کاران ایران‌ستیز و عمال ترور و سیاهی، همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) سلاله پاک پیامبر رحمت، در مراسم گرامی‏داشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، سردار فاتح مبارزه با تروریسم، در اقدامی مذبوحانه و غیرانسانی، جنایت تأسف ‏باری را رقم زدند و موجب شهید و مجروح شدن عده‏‌ای از شرکت‏‌کنندگان در این مراسم از جمله تعدادی از زنان و کودکان بی‏گناه شدند. اینجانب با محکوم کردن این اقدام تروریستی جنایت‌بار و ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده، این ضایعه ناگوار را به حضرت ولیعصر(عج) و به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و عموم مردم شریف و بزرگ ایران تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای شهدای حادثه علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل مسألت دارم. ضمن تأکید بر پیگیری و شناسایی طراحان و آمران سیاه‏دل این حرکت غیرانسانی، از تمامی مسئولان استانی می‏خواهم هرچه سریع‏تر، نسبت به تسکین آلام آسیب‏‌دیدگان و مداوای مجروحان و بازگشت نظم و آرامش به شهر شهیدپرور کرمان اقدامات لازم را به ‏عمل آورند. بی‏‌شک عاملان و آمران این اقدام بزدلانه به زودی به دست نیروهای توانای امنیتی و انتظامی شناسایی و به سزای عمل شنیع خود خواهند رسید. دشمنان ملت باید بدانند که این‏گونه اقدامات هرگز نمی‏ تواند خللی در عزم و اراده آهنین ملت ایران در دفاع از آرمان‏های اسلامی به ‏وجود آورد و آنها مصمم ‏تر از گذشته تا خشکاندن ریشه ‏های ترور و خشونت در میدان مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار ایران و اسلامی حضور خواهند داشت.
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران
19:47 03.01.2024
کودکان که در حادثه وحشتناک امروز در کرمان از والدین خود جدا شده اند به دنبال آنها می گردند.
19:31 03.01.2024
در پی عمليات تروریستی در کرمان و شهادت جمعی از شهروندان ایران، ۳ روز عزای عمومی در این استان اعلام شد.
19:22 03.01.2024
رئیسی: ملت ایران تا خشکاندن ریشه‌های ترور در میدان مبارزه حضور خواهند داشت.
پیام رئیس جمهور در پی جنایت تروریستی کرمان: ضمن تأکید بر پیگیری و شناسایی طراحان و آمران سیاه‏دل این حرکت غیرانسانی، از تمامي مسئولان استانی می‏خواهم هرچه سریع‏تر، نسبت به تسکین آلام آسيب‏ ديدگان و مداوای مجروحان و بازگشت نظم و آرامش به شهر شهیدپرور کرمان اقدامات لازم را به ‏عمل آورند.
وی افزود: بي‏ شك عاملان و آمران اين اقدام بزدلانه به زودی به دست نيروهاي تواناي امنيتي و انتظامی شناسايي و به سزای عمل شنیع خود خواهند رسيد. دشمنان ملت باید بدانند که این‏گونه اقدامات هرگز نمی‏ تواند خللی در عزم و اراده آهنین ملت ایران در دفاع از آرمان‏های اسلامی به ‏وجود آورد و آنها مصمم ‏تر از گذشته تا خشکاندن ریشه ‏های ترور و خشونت در میدان مبارزه با دشمنان عزت و اقتدار ایران و اسلامی حضور خواهند داشت.
19:21 03.01.2024
جلیل عباس جیلانی، وزیر امور خارجه پاکستان حملات غیرانسانی تروریستی در کرمان که جان چندین بیگناه را گرفت به شدت محکوم کرد.

وی ضمن بیان تسلیت صمیمانه به دولت و مردم ایران گفت: پاکستان در این زمان اندوهگین با ایران همبستگی می‌کند.
19:18 03.01.2024
زینب سلیمانی (دختر قاسم سلیمانی) حادثه تروریستی کرمان را محکوم کرد: امیدوارم عاملان این جنایت شناسایی و به سزای اعمال خود برسند.
19:15 03.01.2024
درپی وقوع حادثه تروریستی در نزدیکی گلزار شهدای کرمان، ساعتی قبل سردار رادان وارد کرمان شد.
19:14 03.01.2024
19:13 03.01.2024
برخی مقامات، گروه ها و اشخاص خارجی انفجارهای تروریستی امروز در کرمان را محکوم نمودند:

رئیس جمهور روسیه
رئیس جمهور ترکیه
دفتر سیاسی انصاالله یمن
سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق
جنبش جهاد اسلامی فلسطین
19:01 03.01.2024
خبرنگار صداوسیما:‌ تعداد مجروحان حادثه تروریستی کرمان به ۲۱۱ نفر رسیده است.
18:51 03.01.2024
ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه انفجار تروریستی در کرمان را به رهبری ایران تسلیت گفت.
18:44 03.01.2024
خبرنگار تسنیم: انفجار اول و دوم در ۲ نقطه جدا رخ داد
ساعت ۱۴:۵۰ و ۱۵:۱۸ دقیقه عصر امروز دو انفجار در حاشیه گلزار شهدای کرمان به وقوع پیوست که تا این لحظه ۱۰۳ شهید و ۱۴۳ مجروح داشته است.
طبق گفته مسئولان امدادی، مجروحان این دو انفجار به بیمارستان‌های پیامبر اعظم، باهنر، شفا و افضلی‌پور منتقل شده‌اند.
گلزار شهدای کرمان هم با تصمیم مسئولان امنیتی از ساعتی پیش تعطیل شد و نیروهای امنیتی و امدادی در حال پاکسازی هستند.
درباره حادثه شایعات زیادی مطرح شده ولی چیزی که مشخص است این است که انفجار اول در ورودی گلزار بوده و آن‌طور که بعضی منابع اعلام کردند، داخل زیرگذر نبود بلکه ده‌ها متر پس از زیرگذر و به سمت گلزار شهدا رخ داد.
برخلاف برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه هر دو انفجار در یک نقطه بوده است، باید گفت که این دو انفجار با فاصله‌ حداقل ۳۰۰ متری از هم رخ داده است.
درباره نوع انفجارها هم ۳ روایت وجود دارد: روایت اول مدعی انفجار کیف‌های جاسازی‌شده کنترل‌شونده داخل سطل زباله است، روایت دوم حاکی از حضور یک دستگاه خودروی پژو در محل حادثه و انفجار بخشی از خودرو به محض توقف است.
روایت سوم هم حاکی از این است که یک عامل انتحاری هنگام تفتیش توسط مأموران، خود را منفجر کرده که این روایت همان ابتدا تکذیب شد.
اما اطلاعات به دست‌آمده خبرنگار تسنیم حاکی از این است که روایت نخست دقیق‌تر است و عامل یا عاملان این حادثه تروریستی، دو کیف حاوی مواد منفجره جاسازی‌شده را از راه دور به وسیله ریموت، منفجر کرده‌اند.
درحال حاضر مردم کرمان و بسیاری از افرادی که برای سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به این شهر آمده‌اند، به مراکز انتقال خون رفته‌اند تا خون مورد نیاز مجروحان حادثه تروریستی را تأمین کنند.
18:37 03.01.2024
18:37 03.01.2024
در پی حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی شهادت جمعی از هموطنان را تسلیت گفت.
در پیام معاون اول رئیس‌جمهور آمده است:

انا لله و انا الیه راجعون

شهادت جمعی از هموطنان مان در گلزار شهدای کرمان و در چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، روزی تلخ و جانگداز را برای همه ایرانیان رقم زد.

خون پاک انسان هایی بی سلاح و آزاده و شهروندانی بیگناه توسط ایادی رژیم صهیونیستی و حامیانش بر زمین ریخت و گرچه فیض عظیم شهادت را نصیب آنها ساخت، اما همه ما را در غم و اندوه فرو برد.

این مصیبت بزرگ را به خانواده های محترم شهدا، ملت عظیم الشان ایران و همه آزادگان جهان تسلیت می گویم و ضمن آرزوی صبر و آرامش برای بازماندگان و شفای عاجل برای مجروحان، اطمینان می دهیم به یاری خداوند متعال گروه های تروریستی و حامیان کوردل آنها در داخل و خارج از کشور مکافات این جنایت پرداخت می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала