جلالی: فقدان امکانات درمان سوختگی در ایران وجود دارد

© Photo : EPA
اشتراک
سالانه به طور میانگین ۳۰ هزار نفر در ایران دچار سوختگی جدی می شوند که ۳۰۰۰ نفر از این افراد جان خود را از دست می دهند و ۲۷ هزار نفر از این افراد ۴۰ تا ۵۰ درصد دچار از کار افتادگی می شوند.
میزان سوختگی در ایران هشت برابر میانگین جهانی است؛ بگونه ای که بنابر گزارش اداره کل پزشکی قانونی استان تهران، در تهران ۱۰۸ نفر در چهار ماه ابتدایی امسال به دلیل فوت ناشی از سوختگی به این مراکز ارجاع داده شده اند.
علیرضا جلالی، مدیر عامل موسسه ی ققنوس )موسسه ی حماین از بیماران سوانح سوختگی( در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «دلیل آمار بالای سوانح سوختگی در ایران عدم پیشگیری و رعایت اصول و نکات ایمنی است، به این مفهوم که ما حتی در بافت های شهری یا مجموعه های بالای ۵ طبقه با وجود اقدامات سختگیرانه سهل انگاری میشود و سیستم ها به درستی کار نمیکنند یا در طول مدت زمان از نکاتی ساده مانند شارژ کپسول آتش نشانی یا چک فنی دستگاه ها غافل شده و به درستی انجام نمیشود.
ضمن اینکه بخش قابل توجهی از بافت های شهری ما بافت های قدیمی و فرسوده است که اقدامات شهرسازی مناسبی در آن اتخاذ نشده، بخشی از آن نیز مربوط به بی احتیاطی در سطح خانوار و خانواده است که متاسفانه منجر به رخداد چنین حوادث و سوانحی میشود.
بخشی از آن نیز مربوط به این است که امکانات بیمارستانی ما زمانی که بیمار دچار سوختگی میشود، امکانات خوبی نیست و آمار مرگ و میر ما در بیمارستان ها بالا است».
علیرضا جلالی، مدیر عامل موسسه ی ققنوس )موسسه ی حماین از بیماران سوانح سوختگی( در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «دلیل آمار بالای سوانح سوختگی در ایران عدم پیشگیری و رعایت اصول و نکات ایمنی است، به این مفهوم که ما حتی در بافت های شهری یا مجموعه های بالای ۵ طبقه با وجود اقدامات سختگیرانه سهل انگاری میشود و سیستم ها به درستی کار نمیکنند یا در طول مدت زمان از نکاتی ساده مانند شارژ کپسول آتش نشانی یا چک فنی دستگاه ها غافل شده و به درستی انجام نمیشود.
ضمن اینکه بخش قابل توجهی از بافت های شهری ما بافت های قدیمی و فرسوده است که اقدامات شهرسازی مناسبی در آن اتخاذ نشده، بخشی از آن نیز مربوط به بی احتیاطی در سطح خانوار و خانواده است که متاسفانه منجر به رخداد چنین حوادث و سوانحی میشود.
بخشی از آن نیز مربوط به این است که امکانات بیمارستانی ما زمانی که بیمار دچار سوختگی میشود، امکانات خوبی نیست و آمار مرگ و میر ما در بیمارستان ها بالا است».
وی در ادامه هزینه های درمان سوانح سوختگی را بسیار بالا و در برخی از کشور ها بعضاً تا ۱۵ هزار دلار توصیف کرد و اظهار داشت: «بخش دولتی تنها بیماران حاد سوانح سوختگی را تقبل میکند و ۳۵ مرکز درمانی تخصصی در این زمینه در کشور ایران موجود است اما متاسفانه مراقبت های بهداشتی سوانح سوختگی به دلیل کمبود فضا و فقدان تکنولوژی های جدید بسیار ضعیف است.
پس از درمان اولیه مراحل بازتوانی در سوانح سوختگی آغاز میشود که آنها هم هزینه بر هستند و در این مرحله در ایران بیمه ها وارد عمل می شوند، این مرحله بسیار حائز اهمیت است چرا که بیماران سوختگی دچار انزوا میشوند و در مرحله بازتوانی باید عمل های جراحی متعدد برای ترمیم و زیبایی انجام دهند که بسیار طاقت فرسا است و متاسفانه جوامع نیز پذیرش خوبی نسبت به بیماران سوختگی ندارند و مشکلات فراوانی در این مرحله به وجود میآید».
علیرضا جلالی، بر قوانین جدی حاکم بر روند شهرسازی در حوزه ایمنی و آتش نشانی تاکید کرد و افزود: «علی رغم قوانین جدی که حاکم بر روند شهرسازی ها در ایران به ویژه در ساختمان های بلند مرتبه و پر واحد وجود دارد اما بعضا مشاهده میکنیم که دستگاه ها و سازندگان به آنها توجهی نمیکنند.
در زمینه سوختگی متاسفانه در جامعه ما خطر سوانح سوختگی به طور جدی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته.
ما انتظار داریم در کتب تحصیلی در تمام مقاطع موضوع سوانح سوختگی جدی تلقی شود و به طور اکید آموزش داده شود، برخی از نهاد های دولتی و غیردولتی نظیر انجمن ما یا سازمان آتش نشانی مسئولیت هایی دارند که به آن عمل میکنند و امیدواریم شرایط بهبود پیدا کند».
پس از درمان اولیه مراحل بازتوانی در سوانح سوختگی آغاز میشود که آنها هم هزینه بر هستند و در این مرحله در ایران بیمه ها وارد عمل می شوند، این مرحله بسیار حائز اهمیت است چرا که بیماران سوختگی دچار انزوا میشوند و در مرحله بازتوانی باید عمل های جراحی متعدد برای ترمیم و زیبایی انجام دهند که بسیار طاقت فرسا است و متاسفانه جوامع نیز پذیرش خوبی نسبت به بیماران سوختگی ندارند و مشکلات فراوانی در این مرحله به وجود میآید».
علیرضا جلالی، بر قوانین جدی حاکم بر روند شهرسازی در حوزه ایمنی و آتش نشانی تاکید کرد و افزود: «علی رغم قوانین جدی که حاکم بر روند شهرسازی ها در ایران به ویژه در ساختمان های بلند مرتبه و پر واحد وجود دارد اما بعضا مشاهده میکنیم که دستگاه ها و سازندگان به آنها توجهی نمیکنند.
در زمینه سوختگی متاسفانه در جامعه ما خطر سوانح سوختگی به طور جدی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته.
ما انتظار داریم در کتب تحصیلی در تمام مقاطع موضوع سوانح سوختگی جدی تلقی شود و به طور اکید آموزش داده شود، برخی از نهاد های دولتی و غیردولتی نظیر انجمن ما یا سازمان آتش نشانی مسئولیت هایی دارند که به آن عمل میکنند و امیدواریم شرایط بهبود پیدا کند».
