گزارش و تحلیل

بریکس آماده است هژمونی آمریکا را به چالش بکشد

© iStock.com / ISergСимволика БРИКС
Символика БРИКС - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2023
اشتراک
رسانه: در سال 2024، نظم جهانی تحت رهبری ایالات متحده بازهم به چالش کشیده خواهد شد، پنج کشور دیگر به بریکس خواهند پیوست.
به گزارش اسپوتنیک، کریان جونز، خبرنگار "اکونومیست" درباره چشم انداز بریکس در سال جدید می نویسد: در سال 2024، نظم جهانی به رهبری ایالات متحده با چالش دیگری روبرو خواهد شد. بلوک کشورهای غیرغربی بریکس گسترش خواهد یافت. ایران، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به باشگاه پنج کشور (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) خواهند پیوست. قرار بود که آرژانتین به آنها ملحق شود، اما تحت رهبری جدید خاویر میلی این امر بعید به نظر می رسد.
بریکس پلاس، چشمگیر به نظر می رسد. حتی به صورت جداگانه کشورهای بریکس، بزرگترین و امیدوارکننده ترین اقتصادهای کره زمین را دارند. اقتصاد چین پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد؛ هند به سرعت در حال توسعه است. و در مجموع، این بلوک تقریباً نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهد و تولید ناخالص داخلی آنها تقریباً 20 درصد بیشتر از G7 ،کشورهای ثروتمند متحد آمریکا است.
توکوزیله خازا، نماینده ارشد آفریقای جنوبی در اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2023
نماینده ارشد آفریقای جنوبی در اتحادیه اروپا: گسترش بریکس چالشی برای سایر سیستم ها نیست
اما قدرت واقعی بریکس به این بستگی دارد که آیا اعضای آن بتوانند نقاط مشترکی پیدا کنند یا خیر. این امکان وجود دارد که نقش بریکس به باشگاهی کاهش یابد که در آن افراد برای معاشرت با یکدیگر ملاقات می کنند. اما واقعیت این است که اعضای جدیدی که سال آینده به آن ملحق خواهند شد یک ویژگی مشترک مهم دارند؛ روابط پرتنش با غرب و آن نظم مالی که بر روی خاکستر باقی مانده از جنگ جهانی دوم ایجاد شده بود. در آن زمان 44 کشور در استراحتگاه برتون وودز در نیوهمپشایر گرد هم آمدند و توافق کردند که یک نظم پولی و مالی جدید تحت رهبری ایالات متحده ایجاد کنند.
و قابل توجه ترین نکته در مورد بریکس، به چالش کشیدن نظم جهانی تحت نظارت آمریکاست. وجه تمایز اصلی بریکس این است که آمریکا هرگز به آنجا دعوت نشده بود. در عین حال، کشورهای بریکس از سیستم مالی آمریکا استفاده می کنند و از آن سود می برند. کشورهای بریکس جایگزینی برای بانک جهانی ایجاد کرده اند و خطوط ارزی را در مخالفت با صندوق بین المللی پول و واحد پول منتخب آن یعنی دلار راه اندازی کردند.
در عین حال، ظهور قدرت های میانی ​​نه تنها قدرت اقتصادی ایالات متحده را تهدید می کند. آمریکا همچنین ضامن امنیت است و از نظر قدرت نظامی نسبت به دیگر کشورها برتری دارد. اما جهان در حال تغییر است و نفوذ ایالات متحده در حال کاهش است. گروهی از کشورهای ثروتمند کوچکتر وجود دارد که به طور فزاینده ای نقش دیپلمات و مذاکره کننده جهانی را بر عهده می گیرند. در درگیری در اوکراین، ترکیه اغلب به عنوان یک میانجی عمل می کند و در جنگ غزه، قطر این نقش را به عهده گرفته است.
بعید است که کسی به این زودی از قدرت آمریکا پیشی بگیرد. به عنوان مثال، شبکه متحدان ایالات متحده بسیار بزرگتر از شبکه چین است. با این حال، در سال 2024، قدرت های میانی مطمئناً عضلات خود را خم خواهند کرد و جهان چند قطبی تر خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала