گزارش و تحلیل

آیا فلسطینی ها با پیشنهاد اسرائیل برای مبادله اسرا موافقت می کنند؟

© AFP 2023 / Said Khatibاوضاع در نوار غزه
اوضاع در نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2023
اشتراک
کانال ۱۳اسرائیل از طرح جدید این رژیم برای مبادله اسرا خبر داد.
بر اساس این طرح پیشنهادی، ارتش اسرائیل با عقب‌نشینی از مناطق پرجمعیت در نوار غزه و انتقال غیرنظامیان از جنوب به شمال این باریکه موافقت کرده است.
اسرائیل طی چند روز آینده منتظر پاسخ حماس از طریق میانجی‌های قطری در مورد توافق مبادله اسرا است.
البته به نظر می رسد که اینجا باید به جای استفاده از عبارت حماس از عبارت مقاومت فلسطین استفاده کرد چون در حال حاضر جنگ بر علیه همه فلسطینی ها است و فقط حماس نیست که در حال مقاومت است، هر فلسطینی که بتواند از خاک خود دفاع کند در حال دفاع می باشد حتی در برخی اخبار آمده بود که رزمندگان زن فلسطینی هم وارد میدان جنگ شده اند تا از خود دفاع کنند و همه می دانند که اسرای اسرائیلی فقط دست حماس نیستند.
آنچه مسلم است این می باشد که دولت اسرائیل به شدت در داخل با مشکلات عدیده ای مواجه شده و فشارهای زیادی بر دولت اسرائیل وارد می شود تا تکلیف اسرا را روشن کند.
طی چند روز گذشته طرح های مختلفی از طرف مصر و ایالات متحده و اردن و قطر و... مطرح شد که نشان می دهد اسرائیلی ها از کانال های مختلف به دنبال آن هستند تا از شر این فشارها خلاص شوند.
سربازان اسرائیل در نوارغزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2023
اسرائیل آمادگی خود را برای اجرای مرحله اول طرح مصر برای غزه اعلام کرد
این فشارها مخصوصا زمانی شدت یافت که ارتش اسرائیل در یک نوبت یکی از اسراء اسرائیلی را کشت و در نوبتی دیگر سه اسیر دیگر ومعلوم شد در بمباران های اسرائیل هم چند اسیر دیگر کشته شده اند.
از روز اول مقاومت فلسطین اعلام کرد که شرط آزادی اسرا "همه برای همه است"، یعنی همه اسرای اسرائیلی در قبال همه زندانیان فلسطینی که به بیش از 7000 نفر می رسند و هر روز اسرائیل در کرانه باختری و غزه در حال اسیر گرفتن و زندانی کردن تعداد بیشتری از فلسطینی ها می باشد.
حتی کودکانی که برای جستجوی اسباب بازی های خود از خانه بیرون آمده اند توسط اسرائیلی ها در کرانه باختری دستگیر می شوند تا شاید بعدا با اسرای اسرائیلی مبادله شوند.
در این راستا مقاومت فلسطین اعلام کرده که همه اسیران غیر نظامی در مقابل همه اسیران غیر نظامی باید آزاد شوند و همه اسیران نظامی در مقابل اسیران نظامی نیز باید آزاد شوند.
همچنین حماس اصرار دارد که مبادله اسرا باید در شرایط آتش بس کامل و توقف جنگ صورت گیرد و در شرایط جنگی امکان مبادله اسرا وجود ندارد.
درباره انتقال غیر نظامیان از جنوب به شمال هم که در واقع این پیشنهاد بیش از اینکه امتیاز باشد نوعی کلاهبرداری به حساب می آید.
چرا که اسرائیل کل شمال غزه را نابود کرده و فلسطینی ها جایی آنجا ندارند و هدف اسرائیل در حال حاضر این است که جنوب غزه را نیز از غیر نظامیان خالی کند تا آنجا را نیز نابود کند و طی دو سه هفته اخیر در موارد زیادی از ساکنین جنوب غزه خواسته بود خانه و کاشانه خود را ترک کند تا راحت بتواند خانه و کاشانه آنها را تخریب کند.
عملا این پیشنهاد اسرائیل، اجازه دادن به غیر نظامیان فلسطینی به شمال غزه بروند، بیش از اینکه برای رفاه حال فلسطینی ها باشد برای راحت تر کردن کار اسرائیلی ها می باشد.
این همچنین نشان می دهد که ارتش اسرائیل نتوانسته شمال غزه را کامل در اختیار بگیرد و حالا که کل آن منطقه را نابود و غیر قابل سکونت کرده می خواهد فلسطینی ها را به آنجا منتقل کند وادعا کند برای مسایل بشر دوستانه عقب نشینی کرده اما واقعیت این است که چون می بیند نمیتواند آنجا کاری از پیش ببرد چنین چیزی را مطرح می کند.
آنچه مسلم است این می باشد که شرط مقاومت فلسطین کاملا مشخص است.
این را هم به میانجی گر های اسرائیلی گفته اند هم به غیر اسرائیلی ها.
تبادل اسرا فقط در شرایط آتش بس کامل و عقب نشینی کامل اسرائیل از غزه امکان پذیر است و همه در مقابل همه باید مبادله شوند و بعید هم به نظر می رسد که مقاومت فلسطین بخواهد از موضع خود عقب نشینی کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала