گزارش و تحلیل

باقری کنی: چرا فلسطین دموکراسی نداشته باشد؟

© Sputnik / Shiva Abshenasکنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین
کنفرانس بین المللی تهران در خصوص فلسطین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2023
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز در حاشیه کنفرانس بین‌المللی تهران درباره فلسطین، در جمع خبرنگاران گفت: مقاومت، ابزارهای قدرت خود را دارد و بر اساس تصمیمات و توانمندی‌های خود عمل می‌کند.
وی افزود: اینکه برخی قدرت ‌ها مانند آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از جریان مقاومت ضرباتی را می‌خورند و برای آن فرافکنی می‌کنند، به هیچ وجه نمی‌تواند واقعیت قدرت مقاومت در منطقه را مورد خدشه قرار دهد.
باقری کنی در ادامه با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و اقدام آمریکا در خصوص استفاده از حق وتو، بیان کرد: آمریکا از حق وتوی خود، دو بار استفاده نکرده است و بارها برای حمایت از منافع خود و تضمین منافع صهیونیست‌ها، به ناحق از حق وتوی خود علیه فلسطین استفاده کرده است.
وی تاکید کرد: نگاه آمریکا در مناسبات جهانی، نگاه عدالت‌محور نیست بلکه مبنای نگاه آن‌ها، منافع‌شان است و تلاش می‌کند این منافع را تبدیل به مؤلفه‌های نظم بین‌المللی کند؛ لذا دیگر بازیگران با آمریکا به مقابله برمی‌خیزند و در هر شرایطی که آمریکا بخواهد نظم خود را بر دنیا تحمیل کند، ما با ناپایداری این نظم مواجه می‌شویم.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بنابراین، این وتوها هم در همان چارچوب است؛ آمریکایی‌ها در این ۷۷ روز نتوانستند وارد مسیر درستی شوند و به گونه‌ای هدایت شوند تا چارچوبی را ارائه دهند که مورد قبول کشورهای دنیا باشد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به رویکرد ایران نسبت به تحولات غزه، گفت: یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران، این است که مردم فلسطین خودشان برای این کشور تصمیم بگیرند؛ اینکه دولت‌های دیگر بخواهند درباره فلسطین تصمیم بگیرند، هیچ توجیهی ندارد.
باقری کنی افزود: مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند؛ همانطور که دموکراسی برای مردم کشورهای اروپایی مطلوب است، چرا برای مردم فلسطین نباید دموکراسی وجود داشته باشد؛ انتخاب مردم فلسطین، تنها گزینه برای آینده فلسطین است.
وی تصریح کرد: مردم فلسطین، ۷۵ سال با طرح‌های مختلف برخی کشورها به ویژه آمریکایی‌ها مواجه بودند؛ آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بپذیرند که مردم فلسطین، حق انتخاب دارند و می‌خواهند انتخابی که در چارچوب منافع خودشان است را به مردم فلسطین تحمیل کنند و تصور می‌کنند که می‌توانند مردم دنیا را فریب بدهند.
باقری کنی افزود: واقعیتی که در عملیات طوفان‌الاقصی خودش را نشان داد، این بود که مردم فلسطین ممکن است محاصره را تحمل کنند اما حاضر نیستند، موجودیت‌شان مخدوش شود. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: به نظر ما آن چیزی که می‌تواند راه حل پایدار باشد، این است که همه در مقابل مردم فلسطین، سر تسلیم فرود بیاورند و اجازه بدهند که مردم فلسطین به عنوان صاحبان اصلی سرزمین فلسطین، در یک همه‌پرسی عادلانه شرکت کنند و تصمیم بگیرند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مقامات جریان مقاومت در این کنفرانس حضور ندارند، گفت: مقامات جریان مقاومت در این کنفرانس حضور دارند؛ مقامات کشورهای دیگر بر اساس تعاملی که با آن‌ها شده بود، شرکت کردند. این نشست در دوره زمانی بسیار کوتاه، تصمیم‌ به برگزاری آن شد.
باقری کنی در پایان اظهار داشت: برخی کشورها به خاطر حجم کارهایشان در روزهای پایانی سال میلادی، قرار شد مشارکتشان در سطوح متفاوت باشد؛ نکته مهم این است که در این کنفرانس، بیش از ۵۰ کشور دنیا شرکت کرده‌اند که این پیام را به اسرائیل و جهان می‌دهد که حتی در روزهای پایانی سال میلادی نیز انسجام برای کمک به مردم فلسطین، وجود دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала