گزارش و تحلیل

آغاز تکمیل کریدور شمال - جنوب در ۲۰۲۴ میلادی

کریدور شمال_جنوب
کریدور شمال_جنوب  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2023
اشتراک
اختصاصی
هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، امروز بیست و هفتم آذر ماه با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در محل مصلای امام خمینی افتتاح شد.
در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین شرکت ‌های دانش بنیان آخرین دستاورد های خود را در حوزه حمل و نقل و راهسازی ارائه می‌دهد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، در حاشیه افتتاح این نمایشگاه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
طی یکسال گذشته پروژه ‌های کم سابقه ای به بهره‌ برداری رسیده است با وجود محدودیت ها خط آهن همدان - سنندح افتتاح شد.

همان قدر که ما بروکراسی‌های دست و پاگیر و مانع ساز داریم کشورهای دیگر هم دارند اما با تمام این موضوعات اتصال شلمچه به بصره و اتمام خط آهن رشت - آستارا به عنوان قطعه مفقوده کریدور مرکزی شمال - جنوب انجام شد.

وی با اشاره به اینکه 45 سال است در بازه خط آهن شلمچه - بصره حرف زده شده، افزود: از ابتدای امسال خداوند متعال کمک کرد و توافقات اصلی پروژه بین ایران و عراق اتفاق افتاد و اکنون در حال اجراست.
نشست کریدور شمال - جنوب
نشست کریدور شمال - جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2023
نشست کریدور شمال - جنوب
وی در ادامه به خط‌ آهن رشت - آستارا اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال‌-جنوب است گفت: طی روزهای آینده قرارداد تجاری این طرح امضا و اوایل سال 2024 میلادی عملیات اجرایی آغاز می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق ایران و ترکمنستان و ایران و ارمنستان برای ساخت جاده به ترتیب به ارزش بیش از 500 و 200 میلیون دلار گفت: از بندر شهید رجایی تا بندر کاسپین به صورت ریلی متصل خواهیم شد و این منجر به تکمیل کوریدور شمال به جنوب خواهد شد که توسط شرکت‌های ایرانی خدمات آن انجام می‌شود.
توافق دیگری را نیز با جمهوری آذربایجان انجام دادیم که برای تعریف و احداث کریدور ارس بود، اتفاقی که شاید بیش از ۱۵ سال است در کشور دستور انجام آن وجود داشت، پیمانکار این پروژه مشخص شد و اکنون در مراحل اجرایی آن هستیم.
وی تاکید کرد: حرف از اقتصادی شدن بدون تکمیل کریدورهای ترانزیتی شبیه یک شوخی و حرف غیرجدی است، البته که علاوه بر تکمیل مسیر کریدورها تمامی آنها باید دو خطه شود
بذرپاش با اشاره به اینکه ایجاد مراکز لجستیکی یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، اضافه کرد: تعریف پروژه‌های جدیدی در تکمیل کلان پروژه ایران راه، مذاکره برای بازگرداندن نقش ترانزیتی ایران و... در حال پیگیری است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала