Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

مراحل اصلی تغییر قرارداد بین دولتی روسیه و ایران

© Sputnik / Shiva Abshenasپرچم ایران و روسیه
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2023
اشتراک
سرگی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان توافق کردند که کار برای تکمیل تصویب یک توافقنامه جدید بین دولتی "بزرگ" را تسریع بخشند.
به گزارش اسپوتنیک، روابط مدرن روسیه و ایران بر اساس موافقتنامه مربوط به روابط و اصول همکاری که در 12 مارس 2001 در مسکو امضا شد (در 5 آوریل 2002 لازم الاجرا شد) بنا شده است. سند قبلاً چندین بار به طور خودکار تمدید شده است.
در ژوئیه 2020، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پس از مذاکره با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت که توافقی برای مذاکره بر سر سند جدیدی که منعکس کننده تغییرات عمیق رخ داده در جهان است، حاصل شده است.
تهران بارها در سال 2021 اعلام کرده است که به تکمیل یک معاهده جامع جدید نزدیک است، اما طرفین نتوانسته اند بر سر شرایط آن به توافق برسند. در نوامبر 2021، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، طی گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که ایران آماده انعقاد توافقنامه بلندمدت همکاری همه جانبه با روسیه است.
در ژانویه 2022، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کرملین، اظهار داشت که روابط با روسیه "استراتژیک" خواهد بود و نه "کوتاه مدت یا موضعی" و "در شرایط بسیار استثنایی کنونی، وقتی ایستادگی در مقابل اقدامات یکجانبه غرب و ازجمله آمریکا وجود دارد، می توانیم در تعامل خود هم افزایی ایجاد کنیم.
طرف ایرانی در جریان سفر ابراهیم رئیسی به مسکو پیش نویس توافقنامه جامع همکاری راهبردی دو کشور را به مدت 20 سال تحویل داد. به گفته رئیسی، بر اساس پیش‌نویس توافقنامه ایران و روسیه، می‌توان یک انجمن جدید و کاملاً متفاوت با کیفیت ایجاد کرد که در آن دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، علم، فناوری، دفاع و ... حوزه نظامی، مسائل امنیتی، هوانوردی، فضا و غیره با یکدیگر تعامل داشته باشند.
رایزنی‌های وزرای خارجه ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2023
روسیه و ایران کار بر روی توافق جامع را تسریع خواهند کرد
در ژوئیه 2022، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه گفت که روسیه و ایران قصد دارند روابط دوجانبه را به سطح جدیدی برسانند یعنی سطح مشارکت استراتژیک.
در اوت 2022، مشخص شد که وزارت امور خارجه ایران و فدراسیون روسیه پیش نویس توافقنامه همکاری جامع بلندمدت را تبادل کرده اند.
سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از مذاکره با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در 31 اوت برگزار شد، گفت که کار بر روی این توافق در مرحله نهایی است.
در مارس 2023، سرگی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، گفت که این سند در سطح بالایی از آمادگی است.
وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که این سند جامع است و تمام زمینه های تعامل عملی بین روسیه و ایران را در بر می گیرد.
کاظم جلالی - سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2023
سفیر ایران در روسیه جهشی بزرگ را در روابط مسکو و تهران پیش بینی کرد
همانطور که در وزارت خارجه روسیه تاکید کردند، "امضای آن نشانه ورود مشارکت روسیه و ایران به سطح استراتژیک خواهد بود." هنگام تدوین این سند، هم زمینه های قبلی و هم تجربه مفید همکاری در زمینه های مختلف که در سال های اخیر به دست آمده بود، مورد توجه قرار گرفت.
همانطور که سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه روسیه اشاره کرد، سند جدید بسیار گسترده تر از توافقنامه سال 2001 در خصوص زمینه های همکاری مورد علاقه دوجانبه است.
در ماه اوت، کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو گفت که انعقاد یک توافقنامه به روز شده در مورد مشارکت راهبردی جامع بین تهران و روسیه ممکن است قبل از پایان سال 2023 انجام شود.
در اوایل دسامبر، سرگی لاوروف در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، گفت که روسیه و ایران در حال کار برای تکمیل یک توافق بزرگ بین دولتی هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала