گزارش و تحلیل

کنعانی: در روابط با روسیه به قیل و قال ها توجه نمی کنیم+ویدیو

© Photo / IRNAناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2023
اشتراک
اختصاصی
وزیر خارجه ایران: طی سفری کوتاه، مذاکرات و دیدار کاری مهم روسای جمهور ایران و روسیه در کرملین مسکو بمدت پنج ساعت انجام شد.
رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه برای سفری یک روزه عازم روسیه شد و وزیر خارجه ایران درباره اهداف سفر کوتاه ابراهیم رئیسی به مسکو در توییتر خود توضیح داد و گفت: "طی سفری کوتاه، مذاکرات و دیدار کاری مهم روسای جمهور ایران و روسیه در کرملین مسکو بمدت پنج ساعت انجام شد".
حسین امیرعبداللهیان در ادامه نوشت: "بخش مهمی از مذاکرات بر موضوع فلسطین تمرکز داشت. طرفین بر ضرورت توقف فوری جنگ و نسل‌کشی در غزه و کرانه، توقف کوچ اجباری ساکنان غزه و گشایش بی‌درنگ مرز رفح برای ارسال کمک‌های گسترده انسانی به سراسر غزه تاکید داشتند. روسیه به ابتکار عمل می‌اندیشد".
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "روابط میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در راستای منافع متقابل خوشبختانه روند رو به رشد، گسترش و ارتقایی را شاهد بوده.
علاوه بر گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کنسولی به طور ویژه در حوزه تجاری رشد چشمگیری را در روابط دو کشور مشاهده کردیم، تجارت دو جانبه ی ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده و طی ۹ ماهه سال جاری هم حجم تجارت دوجانبه دو کشور بیش از ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده که نشان دهنده عملکرد خوب دو کشور در گسترش روابط به ویژه در زمینه ‌های اقتصادی و تجاری است.
 مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2023
همکاری ایران با روسیه در زمینه امنیت اطلاعات
دو کشور پروژه ‌های متعددی را در حال پیگیری و اجرا هستند که با سفر اخیر ریاست جمهوری به مسکو و گفتگو های خوبی که با همتای روسی ایشان صورت گرفت مورد گفتگو بود، کریدور شمال_جنوب به طور خاص در دستور کار دو کشور و در چهارچوب مذاکرات قرار دارد و در ملاقات روسای جمهور دو کشور به آن پرداخته شد، در حوزه ‌های پزشکی، حمل و نقل، انرژی و کشاورزی گفتگوهای جدی انجام شد، پیش ‌بینی ما این است که با برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه طی ماه‌ های آینده در تهران شاهد گسترش سازنده همکاری ‌ها در راستای منافع مشترک باشیم".
وی افزود: "در مناسبات دوجانبه با دیگر کشورها چه در منطقه و چه در خارج از منطقه به اظهارات و قیل و قال‌های دیگران توجهی نمی‌کنیم".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن ابراز خوشنودی از بیانیه مشترک جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان آن را زمینه ساز صلح توصیف کرد و اظهار داشت: "جمهوری اسلامی ایران از بیانیه مشترک جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در ارتباط با متقابل برای اعتمادسازی و آزادی زندانیان یکدیگر استقبال می‌کند و آن را گامی سازنده برای دستیابی به توافق صلح میان دو کشور ارزیابی می‌کند ما بارها تاکید کردیم دستیابی به صلح پایدار در منطقه نیازمند تقویت زبان صلح و فضای اعتمادساز و همکاری میان طرف‌های منطقه است و امیدواریم اقدامات متقابل میان این دو کشور ادامه پیدا کند و روند صلح به نتایج ثمربخش برسد ما از این روند استقبال می‌کنیم و آماده هرگونه کمک هستیم".
کاظم جلالی - سفیر ایران در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2023
سفیر ایران در روسیه جهشی بزرگ را در روابط مسکو و تهران پیش بینی کرد
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: " موافقتنامه ی همکاری در حوزه ی امنیت اطلاعات میان ایران و روسیه از قبل امضا شده بود و اکنون در ادامه روند قانونی خود در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، این موافقتنامه عملاً روند قانونی خود را در مسیر تکامل و اجرا طی کرده.
دو دولت به عنوان نماینده قانونی دو کشور این موافقتنامه را امضا کردند و نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کردند".
وی همچنین پیرامون همکاری های هسته ای دو کشور بیان کرد: "همکاری ‌های دو کشور ایران و روسیه در حوزه صلح ‌آمیز هسته ‌ای، در حوزه‌ های تحقیقاتی و تامین انرژی در مسیر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای از جمله همکاری‌ های مشترک و سابقه ‌دار میان دو کشور ایران و روسیه بوده".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала