همکاری تجاری، ترانزیتی بین ایران و آذربایجان

CC BY 2.0 / Ninara / IMG_5651 ایران و جمهوری آذربایجان
 ایران و جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2023
اشتراک
پروژه همکاری، به‌عنوان یکی از پروژه‌های پیشران توسعه مبادلات مرزی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت با کشور آذربایجان و کریدور حمل‌ونقل محسوب می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از کارگاه عملیات اجرایی پروژه‌های پیشران توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت در شهر مرزی آستارا در مجاورت جمهوری آذربایجان بازدید کرد.
وی اظهار کرد: "عملیات اجرایی پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن، با کارکرد انتقال کامیون‌های خالی برگشتی و رویه‌های مرزی مربوطه، در محل منتهی‌الیه پل جدید آستاراچای و جهت افزایش تردد روزانه این مرز تا حدود 800 دستگاه کامیون، به‌صورت رفت و برگشت طبق توافق با جمهوری آذربایجان رو به اتمام است و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.
بر این اساس، فاز اول این پروژه‌های پیشران، شامل پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن، پس از پاره‌ای اقدامات تکمیلی، به‌زودی، طی چند هفته آتی، بهره‌برداری خواهد شد.
با توجه به توافق با کشور آذربایجان، تا زمان تکمیل عملیات اجرایی راه دسترسی 1100متری به پایانه جدید در فازهای بعدی پروژه‌های پیشران مذکور، کامیون‌های خالی از پل جدید و راه دسترسی موقت به این پایانه مرزی موقت به‌موازات راه دسترسی 1100متری، وارد کشور خواهند شد و کامیون‌های پر، کماکان از پل و پایانه قدیم استفاده خواهند کرد.
بررسی راه‌های توسعه و تعمیق همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
بررسی راه‌های توسعه و تعمیق همکاری‌های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان
بدین ترتیب ظرفیت تردد روزانه در این مرز به حدود 800 دستگاه کامیون به‌صورت رفت و برگشت خواهد رسید و فصل جدیدی در فعالیت‌های این مرز، به‌عنوان قلب تپنده تجارت و ترانزیت دو کشور آغاز خواهد شد.
تکمیل عملیات اجرایی فازهای بعدی این پروژه‌های پیشران با سرعت در دست انجام است و طی ماه‌های آتی شاهد تکمیل مسیر 1400متری دسترسی به پایانه جدید نیز خواهیم بود".
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: "پل جاده‌ای (اتومبیل‌رو) جدید مشترک در مرز آستارای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با هدف اتصال به بزرگراه ترانزیت بین‌المللی دو کشور همسایه (اتوبان باکو به رشت و قزوین) به‌طول 89 متر و عرض 32 متر با همکاری وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل‌ونقل، ارتباطات و فناوری‌های پیشرفته جمهوری آذربایجان و همچنین آژانس ایالتی راه‌های اتومبیل روی این کشور به‌روی رودخانه مرزی آستاراچای ساخته شده است.
علاوه بر این پروژه، مهم‌ترین طرح‌های پیشران، تحولی، ظرفیت‌ساز و آینده‌نگر لجستیکی، حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی در مرزهای مشترک دو کشور، ساخت پل مرزی جاده‌ای و راه‌آهن در منطقه کلاله ـ آغبند به‌روی رودخانه ارس به‌عنوان قطعه تکمیل‌کننده کریدور ارس است که اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان را از خاک کشورمان فراهم می‌سازد.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین، باراندازی ریلی آستارا با سرمایه‌گذاری و مشارکت طرف آذری و نیز مرمت پل قدیم مرزی آستارا، با همکاری دو کشور و تحت راهبری وزیر راه و شهرسازی کشورمان به‌عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک طرفین، با اولویت در دست پیگیری قرار دارند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала