ماجرای چک بایدن به نتانیاهو چیست؟

© Sputnik / Aleksei Vitvitskiy /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و اسرائیل درباره ایران و روسیه
گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و اسرائیل درباره ایران و  روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2023
اشتراک
ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، در نشست گذشته شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رای گذاشته شد که از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو یعنی ایالات متحده آمریکا رای مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رای ممتنع دادند.
این نشست اضطراری شورای امنیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود چرا که نشست در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد تشکیل شده بود. گوترش با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود. این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام داد.
ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند. تنها رای منفی به قطعنامه آن هم از سوی آمریکا از انزوای واشنگتن در حمایت سیاسی از غزه نشان داشت از این رو با انتقاد چین و روسیه، گروه‌های حقوق بشری و غیره مواجه شد.
افزایش کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2023
افزایش کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل
تل‌آویو می‌داند که پس از ادامه آتش‌بس، اتفاقاتی در داخل سرزمین‌های اشغالی همچون، برکناری و محاکمه نتانیاهو و یک شکنندگی مضاعف نسبت به آنچه که از قبل این رژیم را تهدید می‌کرد، به‌وجود خواهد آمد.
از این رو اسرائیل تحت حمایت آمریکا آتش بس موقت را به بهانه‌های واهی نقش کرد و در زمان حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اراضی اشغالی آنها تصمیم به ازسرگیری حملات گرفتند تا شاید نتانیاهو در مرحله جدید بتواند دستاوردی را داشته باشد. به آن امید که در مقابل کمک‌های بی حد و حصری که به نتانیاهو شده، وی بتواند یک بخشی از اهدف خود را به نتیجه برساند و پاسخگوی افکار عمومی داخلی و حامیان خود در خارج از جمله آمریکا و آیپک باشد.
البته باید به این مساله نیز توجه داشت که آمریکا از سال ۱۹۴۸ و تشکیل اسرائیل، بزرگترین اعطاکننده کمک‌های خارجی به رژیم بوده‌است به طوری که سالانه ۳.۸ میلیارد دلار به اسرائیل کمک می‌کند. اینک نیز بسته حمایتی ۱۴.۳ میلیارد دلاری برای پشتیبانی از تل‌آویو در جنگ غزه اختصاص یافته‌است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала