گزارش و تحلیل

فلسطین از محورهای اصلی مذاکرات رئیسی و پوتین است

© POOL /  مراجعه به بانک تصاویر دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای
دیدار روسای جمهور  ایران و روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2023
اشتراک
رییس جمهور ایران قبل از عزیمت به روسیه در فرودگاه به خبرنگاران گفت که مسئله فلسطین و تلاش فوری برای قطع بمباران غزه، رفع محاصره مردم غزه، کمک رسانی به مردم فلسطین و غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین از محورهای مهم مذاکرات ایران و روسیه است.
به گزارش اسپوتنیک، ابراهیم رییسی پیش از عزیمت به روسیه در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: این سفر به دعوت پوتین و با هدف رایزنی در خصوص مسائل حساس منطقه و برای گسترش روابط دو کشور در حوزه های مختلف انجام می‌شود.
رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: تلاش فوری برای قطع بمباران غزه و رفع محاصره مردم غزه و کمک رسانی به فلسطین و رسیدن مردم فلسطین به حقوق حقه از جمله رایزنی ها در این سفر خواهد بود و بیان داشت: مساله مهمی که امروز همه منطقه و امت اسلامی و همه انسان های آزاده را نگران کرده است جنایاتی است که نسبت به غزه و مردم مظلوم مقتدر فلسطین رخ می دهد، بنابراین از محورهای مهم مذاکرات ایران و روسیه مسئله فلسطین و تلاش فوری برای قطع بمباران غزه، رفع محاصره مردم غزه، کمک رسانی به مردم فلسطین و غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین است.
رئیسی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2023
رئیس جمهور ایران وارد مسکو شد + ویدئو
آیت الله رئیسی افزود: رایزنی هایی در سطح کشورهای مختلف صورت گرفته است و در این سفر حتما از مسایل مهمی که دنبال خواهیم کرد مساله فلسطین و موضوع غزه است.
اما مسئله حل بحران غزه چرا برای ایران و روسیه حائز اهمیت است؟ در واقع پرداختن هر دو کشور به موضوع مناقشات اسرائیل و حماس در غزه بستری را فراهم می کند تا بتوانند توانایی خود را برای همکاری در یک موضوع پیچیده و حساس را در سطح بین المللی و منطقه ای نشان دهند و این امر بهانه بسیار خوبی برای پردازش و بهبود روابط دیپلماتیک آنها بصورت کلی باشد. علاوه بر آن این امر می تواند پیامدهای گسترده تری برای همکاری آنها در سایر موضوعات منطقه ای و بین المللی به همراه داشته باشد.
از سویی به هر حال، توقف بمباران غزه یک ضرورت بشردوستانه است و پرداختن به این موضوع می تواند به کاهش درد و رنج مردم فلسطین و جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری ها کمک کند. همچنین، توقف جنگ و آتس بس این امکان را فراهم می کند تا کشورها و بازیگران فعال در این منطقه قدم های جدی تری در مسیر تنش زدایی در منطقه و ایجاد فضای مساعدتری برای مذاکرات و دیپلماسی بردارند.هم تهران و هم مسکو هر دو در حمایت خود از مردم فلسطین صریح بوده اند، و با همکاری یکدیگر می توانند تعهد خود را در حمایت از فلسطین نشان دهند و به طور بالقوه نفوذ خود را در منطقه تقویت کنند به اصطلاح نظر مثبت و حمایت سایر کشورهای عربی و مسلمان و همچنین سایر ملت هایی که با مبارزات فلسطینی ها همدل هستند را بدست بیاورند.
از سویی، ایران و روسیه روابط تیره‌ای با ایالات متحده و متحدانش به‌ویژه در خاورمیانه دارند، بنابراین نقش آفرینی در حل و فصل مناقشات جاری میان حماس و اسرائیل می تواند نفوذ قدرت های غربی به ویژه اسرائیل و آمریکا را در منطقه به چالش بکشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала