ادامه مذاکرات پوتین و رئیسی در ضیافت ناهار کاری

دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در مسکو
دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در مسکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2023
اشتراک
هیأت های دو کشور در این مذاکرات شرکت دارند.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در قالب یک ناهار کاری در کرملین به مذاکرات ادامه دادند.
هیأت های دو کشور در این مذاکرات شرکت دارند. پیش از این پوتین و رئیسی در قالبی محدود گفتگو کردند.
کرملین درباره مذاکرات روسیه و ایران گفت:"مذاکرات روسیه و ایران در قالب یک ناهار کاری ادامه یافته است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در حضور هیئت‌های اعزامی به گفت‌وگو پرداختند و سپس در قالب ناهار کاری در کرملین به مذاکرات ادامه دادند. به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، سران کشورها به شنیدن گزارش های وزیران پرداختند».
وی خاطرنشان کرد: "فرمات مذاکرات گسترش یافته است که همچنان ادامه دارد. وزرا در جهات مختلف سخنرانی می کنند."
پرچم ایران - تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2023
روسیه و عربستان سعودی بر اهمیت ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تاکید کردند
دیدار پوتین و رئیسی بیش از چهار ساعت است که ادامه دارد. یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه در امور بین الملل، پیشتر هشدار داده بود که انتظار می رود گفت و گو بین روسای کشورهای روسیه و ایران طولانی باشد.
شایان ذکر است، گفت‌وگوی سیاسی روسیه و ایران بر اساس همزمانی یا تشابه مواضع دو کشور در خصوص اکثر موضوعات موجود در دستور کار جهانی و منطقه‌ای به‌ویژه ایجاد نظم جهانی چندقطبی بر اساس حقوق بین‌الملل، تقویت نقش سازمان ملل در امور بین‌الملل و با هدف مقابله با چالش ها و تهدیدهای جدید و همچنین تقویت ثبات و امنیت در ماوراء قفقاز و آسیای مرکزی و خاورمیانه است.
در مارس ۲۰۰۱، روسای جمهور دو کشور در مسکو توافقی بر پایه روابط و اصول همکاری بین فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران را امضا کردند که سهم مهمی در تقویت چارچوب حقوقی - توافقی روابط روسیه و ایران داشت. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سال های ۲۰۰۷، ۲۰۱۵، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ایران سفر کرد. رئيس جمهور روسيه در ژوئیه ۲۰۲۲ پنجمین سفر کاری خود را به تهران انجام داد که هدف آن شرکت در نشست سه جانبه سران روسیه، ایران و ترکیه برای حل و فصل اوضاع در سوریه بود.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2023
ابراز نگرانی آمریکا از روابط دفاعی ایران و روسیه
سفر پیشین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به روسیه در ژانویه ۲۰۲۲ انجام شد و این اولین سفر رئیسی به مسکو از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری خود در اوت ۲۰۲۱ بود. رئیسی در این سفر با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد و پیش نویس توافقنامه جامع همکاری استراتژیک بین دو کشور به مدت ۲۰ سال به طرف روسی تحویل داده شد. به گفته رئیسی، بر اساس این توافق می‌توان یک اتحادیه جدید با کیفیت کاملاً متفاوت ایجاد کرد که در آن دو کشور در همه زمینه‌ها از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، علم، فناوری، دفاع و نظامی، مسائل امنیتی، هوانوردی، فضا و غیره با یکدیگر تعامل داشته باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала