کارشناس: سفر پوتین به خاورمیانه نشان دهنده تقویت موقعیت روسیه در منطقه است

© Sputnik / Gavriil Grigorov /  مراجعه به بانک تصاویر ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
اشتراک
کارشناس علوم سیاسی و شرق شناس به اسپوتنیک گفت: سفرهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به عربستان سعودی و امارات نشان دهنده روندی به سمت تقویت موقعیت روسیه در خاورمیانه است، زیرا تماس ها با کشورهای پیشرو خلیج فارس ادامه دارد.
به گزارش اسپوتنیک، پوتین امروز 15 آذرماه به امارات و عربستان سعودی سفر می کند و روز 16 آذر در کرملین از رئیس جمهوری ایران پذیرایی خواهد کرد.
"النا سوپونینا" افزود: "این سفر نشان می دهد که روسیه در حال توسعه شراکت با کشورهای پیشرو خلیج فارس است که قیمت جهانی نفت تا حد زیادی به آن بستگی دارد، اما حتی این موضوع اصلی نیست، زیرا تنوع همکاری تجاری و اقتصادی با تغییر فزاینده به حوزه فناوری های بالا وجود دارد که نیاز به آن بسیار احساس می شود".
این کارشناس علوم سیاسی اضافه کرد:" این سفر همچنین می تواند با این واقعیت مرتبط باشد که روسیه از ژانویه 2024 ریاست بریکس را بر عهده خواهد داشت که شامل امارات و عربستان سعودی و همچنین ایران است که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور آن در 7 دسامبر به مسکو سفر خواهد کرد و با رهبری روسیه مذاکره می کند".
وی افزود: "در سال های اخیر، روسیه نفوذ خود را در خاورمیانه در مقایسه با انچه در دهه 90 بود افزایش داده است".
بریکس برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را متحد می کند، اما اخیراً 23 کشور از جمله آرژانتین، ایران، الجزایر، تونس، ترکیه، عربستان سعودی و مصر تمایل خود را برای پیوستن به این بلوک اقتصادی ابراز کرده اند.
پس از اجلاس سران این سازمان که در ماه اوت در ژوهانسبورگ برگزار شد، امارات، عربستان سعودی، ایران، آرژانتین، مصر و اتیوپی رسما به بریکس دعوت شدند؛ عضویت کامل کشورهای جدید از اول ژانویه 2024 آغاز خواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала