پرتاب موفق جدیدترین کپسول زیستی ایران با پرتابگر بومی "سلمان" + ویدئو

پرتابگر زیستی
پرتابگر زیستی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
اشتراک
ساعاتی پیش، جدیدترین کپسول زیست فضایی ایران با پرتابگر بومی "سلمان" متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با موفقیت پرتاب شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه راه طرح اعزام انسان به فضا است که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب و با موفقیت بازیابی شد.
با پرتاب موفق این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی که به سفارش "سازمان فضایی ایران" و توسط "پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری" ساخته شده، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و … با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.
پرتابگر این کپسول که "سلمان" نام دارد هم اولین نسخه از این کلاس پرتاب‌گرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تُن را داراست و ارتقای قابل توجهی در پیشران، ویژگی‌های آیرودینامیکی و کنترل آن متناسب با محموله‌های زیستی یافته است. این پرتابگر کاملاً بومی توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ایران ساخته شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала