گزارش و تحلیل

ورود کشتی سفارش ایران به ناوگان دریای خزر، گامی بلند در راستای تقویت لجستیک بندر سالیانکا

© Sputnik / Sergey Smirnov /  مراجعه به بانک تصاویر کشتی ایرانی به گل نشسته در نزدیکی آستاراخان پس از رفع این وضعیت به حرکت به سمت مقصد ادامه داد
کشتی ایرانی به گل نشسته در نزدیکی آستاراخان پس از رفع این وضعیت به حرکت به سمت مقصد ادامه داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2023
اشتراک
ورود یک فروند کشتی سفارش داده شده در سال آتی میلادی به ناوگان دریای خزر قطعا در حجم جابجایی بار بین بندر سالیانکا و بنادر شمالی ایران تاثیرات مثبتی برجا خواهد گذاشت.
اسپوتنیک - در راستای توسعه و تسهیل روابط تجاری ایران و روسیه و تقویت حمل بار از کریدور شمال- جنوب، طرح توسعه بندر ایرانی سالیانکا در آستاراخان روسیه کلید خورد که بر این اساس، ۳ هکتار زمین به عرصه این بندر اضافه شده است.
بندر سالیانکا با مساحت ۱۵ هکتار و دارا بودن ۵پست اسکله، در حال حاضر بزرگ‌ترین بندر منطقه آستاراخان به شمار می‌‌‌‌‌‌رود. افزایش پسکرانه بندر سالیانکا به مقدار۳هکتار در راستای افزایش ظرفیت بندر از محل منابع درآمدی این بندر انجام شده و برنامه‌‌‌ریزی برای افزایش۳هکتار دیگر نیز در دست اقدام است؛ این در شرایطی است که با تحولات صورت گرفته در حوزه سخت‌‌‌افزاری و مدیریتی در بندر سالیانکا، عملیات این بندر نسبت به گذشته ۳۵‌ درصد افزایش یافته است.
اسپوتنیک در این راستا با مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان همکلام شده است. مشروح این مصاحبه در ذیل تقدیمتان می‌شود.

توسعه پسکرانه بندر سالیانکا تا چه حدی پیشرفت کرده است؟ آیا انتقال مالکیت زمین‌های اطراف بندر انجام شده است؟

فعالیت های بندر سالیانکا روز به روز در حال پیشرفت است و این نشانه‌ای از رونق تجارت بین ایران و استان آستراخان تلقی می‌گردد.‌ بندر سالیانکا برای تقویت لجستیک و انجام سریعتر جابجایی محموله‌ها نیازمند توسعه قلمرو کاری است لذا بحث پسکرانه بندر در دستور کار قرار داده شده و مباحث فنی موضوع نیز دنبال می‌شود. علی‌رغم آمادگی بندر و وجود سرمایه گذار و قول‌های مساعدت، متاسفانه تاکنون گام‌های عملی در این خصوص از سوی نهادهای ذیربط فدرال برداشته نشده و امیدواریم این موضوع نیز حل و‌ توسعه پسکرانه انجام شود.‌

کشتی سفارش داده شده برای بندر سالیانکا در چه مرحله‌ای هست؟ آیا می‌توانید جزئیاتی از این کشتی (مشخصات، ظرفیت، هزینه ساخت، مدت زمان ساخت و ...) ارائه فرمایید؟

خوشبختانه در بحث توسعه ناوگان کشتیرانی تعاملات بسیار خوبی بین مدیران پرتلاش بندر سالیانکا ایران و مسئولان کشتی‌سازی آستراخان (لوتوس) وجود دارد.‌ این کشتی طبق برنامه‌ریزی که انجام شده قرار است در ماه مارس سال آینده تحویل بندر گردد. مشخصات کشتی، کالای خشک است با ظرفیت ۷۱۵۰ تن کالا، طول کشتی استاندارد ولگا هست یعنی می‌تواند از پل‌ها و دریچه‌ها و کانال‌های رودخانه ولگا عبور کند. هزینه ساخت این کشتی از طریق لیزینگ تامین شده و توسط کارخانه کشتی سازی لوتوس در حال ساخت می‌باشد. همچنین امسال ۲ فروند کشتی توسط بندر خریداری شده و در مسیر ناوگان دریای خزر مورد بهره برداری قرار گرفته و ورود یک فروند کشتی سفارش داده شده در سال آتی میلادی به این ناوگان قطعا در حجم جابجایی بار بین بندر سالیانکا و بنادر شمالی ایران تاثیرات مثبتی برجا خواهد گذاشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала