گزارش و تحلیل

پرهیز ایران و آمریکا از جنگ

© Sputnikوخامت شدید اوضاع در نوار غزه
وخامت شدید اوضاع در نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2023
اشتراک
اسرائیل بسیار امیدوار بود وهست که چنین شود وجنگی شمولی در منطقه خاورمیانه راه بیافتد تا بلکه از آب گل آلود ماهی بگیرد و به برخی از اهداف خود که در حال حاضر امکان رسیدن به آن را ندارد برسد.
پس از عملیات 7 اکتبر گمانه زنی ها و حرف وحدیث های زیادی از اینکه ممکن است پای نیروهای جبهه مقاومت و مخصوصا حزب الله به جنگ کشیده شود و شاید حتی کار به مقابله و جنگ میان ایران و ایالات متحده بیانجامد.
البته اسرائیل بسیار امیدوار بود وهست که چنین شود وجنگی شمولی در منطقه خاورمیانه راه بیافتد تا بلکه از آب گل آلود ماهی بگیرد و به برخی از اهداف خود که در حال حاضر امکان رسیدن به آن را ندارد برسد.
عملا دولت نتانیاهو از همان ابتدای روی کار آمدن به دنبال آن بود که سیاست آواره کردن فلسطینی های غزه و کرانه باختری به مصر واردن را که آرزوی دیرینه نتانیاهو بود پیاده کند و امروزه هم با بهره برداری از عملیات 7 اکتبر به دنبال محقق کردن آن می باشد.
اما در شرایط موجود و با توجه به فشارهای بین المللی از یک سو و مخالفت شدید کشورهای عربی مخصوصا مصر واردن از سوی دیگر در محقق کردن این آرزوی دیرینه نتانیاهو باز مانده.
این طرح را نتانیاهو بیست سال پیش مطرح کرد و در آن زمان واکنش رئیس جمهوری وقت مصر حسنی مبارک به این طرح نتانیاهو این بود که "شروع پیاده کردن این طرح به معنای پایان معاهده صلح (کمپ دیوید) و شروع جنگ خواهد بود".
کودک زخمی  پس از حملات اسرائیل به غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.10.2023
اسرائیل به داشتن طرحی برای اسکان مردم غزه در مصر اعتراف کرد
بی دلیل هم نیست که مجامع امنیتی مصر یک هفته پس از شروع عملیات ارتش اسرائیل بر علیه مردم غزه نوار صوتی گفتگوهای مبارک و نتانیاهو را به رسانه ها درز دادند و در آن نوار صوتی مبارک عبارت پاراگراف قبلی را بیان کرده بود.
البته موضع اردن هم در این باره تفاوتی با موضع مصر ندارد.
برخی کارشناسان و حتی دیپلمات های غربی در بیانات خود اظهارمی دارند هیچ کشوری حاضر نیست که فلسطینی ها را بپذیرد و به نوعی مغلطه کاری می کنند.
در واقع هیچ کشوری مخصوصا اروپایی ها حاضر نبوده و نیست که یهودی ها را بپذیرد و به همین دلیل اینها دست به یکی کردند تا همه یهودی ها را در یکجا دور از خود جمع کنند.
مخالفت کشورهای عربی با آواره کردن فلسطینی ها بر اساس اصل بقای فلسطینی ها در سرزمین خود است و بدیهی است در صورتی که اینها اجازه دهند دولت اسرائیل سیاست خود را پیاده کند در نهایت اسرائیل غزه و کرانه باختری را ضمیمه خاک خود خواهد کرد و هیچ مجمع جهانی ای وجود نخواهد داشت که به دنبال احقاق حقوق ملت فلسطین باشد.
به هر حال این ماجرا فعلا اصل بحث ما نیست، ماجرای اصلی این است که دولت نتانیاهو تمایل دارد یک جنگ شمولی راه بیافتد تا بلکه بتواند اهداف خود را محقق کند و همچنین بتواند از چالش سرنگون شدن نجات پیدا کند.
در مقابل ایرانی ها و متحدین شان در منطقه به خوبی به این مساله واقف هستند و به همین دلیل نهایت تلاش خود را انجام می دهند تا در دام اسرائیل نیافتند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2023
امیرعبداللهیان: ادامه حمایت آمریکا از اسرائیل تبعات سختی در بر دارد
البته این بدین معنا نیست که آنها بخواهند دست روی دست بگذارند و می بینیم آنها هم از شمال و هم از جنوب به صورت دائم به اسرائیلی ها حمله می کنند تا اسرائیل نتواند تمام توان خود را روی غزه متمرکز کند و مقاومت فلسطین بتواند در غزه به مقابله با نیروهای اسرائیلی بپردازد.
آنها به خوبی می دانند تا زمانی که ماجرا متمرکز بر غزه است فضای جامعه جهانی به حمایت از غیر نظامی ها ومردم مظلوم فلسطین متمایل خواهد بود اما در صورتی که جنگ گسترش پیدا کند ممکن است این حمایت هم پراکندگی پیدا کند.
علیرغم همه خسارت هایی که مردم فلسطین امروزه متحمل می شوند اما همه امروزه متفق القول هستند که حماس جنگ را در روی 7 اکتبر برده و به اهداف خود رسیده و هر چه قدر عملیات اسرائیل طولانی تر شود در طولانی مدت سطح ضرر ها برای اسرائیل بیشتر خواهد شد وفشار جامعه جهانی بر علیه اسرائیل افزایش پیدا خواهد کرد و اسرائیل آن حمایت بی چون و چرایی که قبلا پشت اش بود را از دست خواهد داد.
در مقابل ایالات متحده آمریکا هم در شرایط ورود به جنگ با ایران و یا حتی متحدین ایران نمی باشد.
گو اینکه بایدن و اعضای کابینه اش مخصوصا بلینکن که خود را یهودی صهیونیست و نه نماینده ایالات متحده معرفی کرده، اعلام کردند که از اسرائیل حمایت می کنند ولی همه به خوبی می دانند که دلیل این حمایت، حد اقل برای بایدن، مسایل انتخاباتی بوده و بس و وی هیچ علاقه ای به درگیر شدن در خاورمیانه ندارد.
در حال حاضر بزرگترین خطر وجودی برای ایالات متحده از نظر اقتصادی چین و اتحادیه اروپا و از نظر نظامی روسیه است و سالها است که آمریکا تلاش دارد که قبل از اینکه به قدرت دوم اقتصادی جهان تبدیل شود این خطرها را کنار بزند و بدیهی است اگر در خاورمیانه درگیر شود چین فرصت پیدا می کند تا به سرعت رشد اقتصادی خود را پیش ببرد و از سوی دیگر ایالات متحده دیگر نمی تواند حمایت های سابق خود از اوکراین را انجام دهد و اوکراین هم شکست می خورد، که البته همین چند هفته اخیر هم مشاهده می کنیم به دلیل کاهش حمایت های آمریکا و تمرکز آن روی اوکراین نیروهای مسلح در جبهه اوکراین شکست های مفتضحانه ای خورده اند.
کارشناس: حمله حماس به اسرائیل نقشه های آمریکا برای هند را مختل کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2023
کارشناس: حمله حماس به اسرائیل نقشه های آمریکا برای هند را مختل کرد
مساله این نیست که ایالات متحده تمایل ندارد با ایران درگیر شود اما آنها درگیر شدن با ایران را برای مرحله آخر گذاشته اند و فعلا طبق نقشه های دولت پشت پرده در آمریکا ارجحیت به مقابله با روسیه و چین است.
همچنین نباید فراموش کرد که ایالات متحده هیچ وقت با طرفی که قدرت مند است درگیر نمی شود و فقط وقتی وارد جنگی می شود که نسبتا امیدوار باشد می تواند جنگی راحت داشته باشد ودرصد پیروزی اش بالاتر از درصد شکست اش است.
اینکه برود منطقه ای از کشوری را بگیرد و یا حتی یک کشور را کامل اشغال کند موفقیت به حساب نمی آید.
مثلا ماجرای ویتنام یا افغانستان یا عراق و....
در همه موارد در نهایت آمریکا با خواری و ذلت شکست را متقبل شد.
حتی در زمان جنگ های جهانی اول و دوم آمریکا وقتی وارد جنگ شد که مطمئن بود آلمانی ها دیگر ضعیف شده اند و می تواند در زمره کشورهای پیروز جنگ باشد.
امروزه ایران از نظر توانمندی نظامی بسیار قدرتمند است و علیرغم اینکه ایالات متحده از نظر تجهیزات نظامی از برتری برخوردار است اما ایران توان آن را دارد که همه نیروهای آمریکایی در منطقه را هدف موشک ها و پهباد های خود قرار دهد و آسیب های مهلکی به نیروهای آمریکایی بزند، آسیب هایی که در نهایت در انتخابات موجب شکست بایدن خواهد شد.
محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2023
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: آژانس به تهدیدات اتمی اسرائیل ورود کند
همچنین ایران در سرتاسر منطقه متحدینی دارد که منتظر لحظه صفر برای مقابله با آمریکایی ها هستند و اینگونه نیست که ورود به جنگ با ایران فقط روی مرزهای ایران متمرکز باشد بلکه کل منطقه غرب آسیا وارد جنگ با آمریکا و متحدین آمریکا خواهد شد و چنین چیزی به معنای افزایش جنونی قیمت نفت و انرژی از یک سو و همچنین هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی از محورهای مختلف خواهد بود، این هم در نهایت منجر به شکست مفتضحانه بایدن و حزب مطبوع اش در انتخابات خواهد شد.
بله آمریکا بسیار قدرتمند است و توانمندی های زیادی دارد اما طرف مقابل آمریکا هم ایران است نه القاعده و طالبان و یا صدام حسین تضعیف شده.
گو اینکه آمریکایی ها و متحدین شان چند سالی است جنگ رسانه ای وسیعی راه انداخته اند تا میان ملت و نظام حاکم در ایران فاصله بیاندازند و میان ایرانی ها تفرقه بیاندازند، و متاسفانه برخی دانسته و یا نادانسته، خودی و غیر خودی، دور و نزدیک، آب در آسیاب دشمن ریختند و هنوز می ریزند، ولی آمریکایی ها به خوبی می دانند در صورتی که ایران با یک حمله از طرف آمریکا مواجه شود ایرانی ها همه با هم بر علیه دشمن واحد متحد می شوند و همه سرمایه گذاری ها و تلاش های چند دهه ای آنها در یک لحظه باد هوا می شود.
به صورت تاریخی ایرانی ها در اوج اختلافات با همدیگر همیشه در مقابل دشمن متحد می شوند و آمریکایی ها این خصلت ایرانی ها را خوب می دانند.
 شهر الکویت، پایتخت کویت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.09.2023
ادعاهای مرزی کویت علیه عراق و ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد
پس از جنگ عراق بر علیه ایران که با حمایت مستقیم ایالات متحده آمریکا (به استناد سخنان اخیر رئیس جمهوری سابق آمریکا بیل کلینتون) و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس واسرائیل انجام شد، ایرانی ها به سمت یک دکترین دید مبنی بر نیاز به تولید تسلیحات دفاعی مورد نیازشان توسط خودشان رفتند و علیرغم همه مشقت ها و سختی هایی که متحمل شده اند آنها موفق شده اند تسلیحاتی را تولید کنند که می تواند موازنه قدرت با آمریکا و نه اسرائیل، اسرائیل در دکترین ایران در حد و قواره گروه های جبهه مقاومت است نه در حد و قواره درگیر شدن ایران با آن، در منطقه ایجاد کند.
وقتی در باره موازنه قدرت صحبت می کنیم منظور این نیست که ایران هم رفته تسلیحاتی مشابه تسلیحات آمریکایی تولید کرده، منظور این است که ایران توانسته تسلیحاتی تولید کند که اگر کسی بخواهد به ایران آسیب بزند ایران هم بتواند در همان حد و یا حتی بیشتر به طرف مقابل آسیب بزند.
مضاف بر اینها آمریکایی ها به خوبی می دانند اگر وارد جنگ با ایران شوند روسیه و چین هر چه کمک بتوانند در اختیار ایران قرار می دهند تا آمریکا را در خاورمیانه زمین گیر کنند.
در چنین شرایطی بسیار بعید است که ایالات متحده هم حاضر باشد با ایران مستقیم درگیر شود.
در پایان باید گفت هم ایران وهم ایالات متحده، حد اقل در حال حاضر، در صدد درگیر شدن با هم نمی باشند و تلاش دارند از درگیر شدن با هم پرهیز کنند چون هر دو به خوبی می دانند منافع استراتژیک شان در پرهیز از درگیر شدن با هم است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала