نکات اصلی مذاکرات دوجانبه وزاری خارجه روسیه و ایران

© Sputnik / Григорий Сысоевامضا سند مقابله ایران و روسیه با تحریم ها
امضا سند مقابله ایران و روسیه با تحریم ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2023
اشتراک
دیدار دوجانبه وزرای خارجه ایران و روسیه در مسکو و در حاشیه نشست وزرای پنج کشور حاشیه خزر در جریان است.
به گزارش اسپوتنیک، سرگی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان وزرای امور خارجه روسیه و ایران در این دیدار سندی را برای مقابله با تحریم ها امضا کردند.
این سند "اعلامیه فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران درباره راه‌ها و روش‌های مقابله، تخفیف و جبران پیامدهای منفی اقدامات قهری یکجانبه" نامیده می شود.
امضای این سند در مسکو انجام شد. وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست وزیران پنج کشور حاشیه خزر (روسیه، ایران، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان) و همچنین مذاکرات دوجانبه با لاوروف به مسکو سفر کرده است.
سرویس دیپلماسی روسیه روز سه شنبه اعلام کرد، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشستی در مسکو دورنمای از سرگیری اجرای برجام و وضعیت نوار غزه را بررسی کردند.
اجلاس سالانه وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2023
تاکید لاوروف بر ابتکار روسیه در نشست سالانه وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر
در این اطلاعیه آمده است: وزیران درباره تعدادی از موضوعات روز بین المللی از جمله وضعیت منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل، چشم انداز از سرگیری اجرای برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران و همچنین برخی مسائل منطقه ای بحث و تبادل نظر کردند.
طرفین مجموعه ای از موضوعات مرتبط با گسترش همکاری های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری دوجانبه بین روسیه و ایران و همچنین اجرای عملی توافقات حاصل شده در بالاترین و عالی ترین سطوح را مورد بررسی قرار دادند.
وزارت خارجه روسیه تاکید کرد: تعهد متقابل برای تقویت بیشتر روابط دوستانه روسیه و ایران تایید شد. توافق شد که ارتباطات نزدیک ادامه یابد.
همچنین خاطر نشان شد: گواه آمادگی دو کشور برای افزایش هماهنگی تلاش ها برای غلبه بر فشارهای تحریمی غیرقانونی، امضای بیانیه وزرای امور خارجه روسیه و ایران درباره راه ها و روش های مقابله، کاهش و جبران پیامدهای منفی اقدامات قهری یکجانبه بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала