رکوردزنی قیمت طلا چه سیگنالی در مورد قدرت دلار آمریکا می دهد؟

© Depositphotos.com / Andrey Sinenkiyدلار و طلا
دلار و طلا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2023
اشتراک
قیمت طلا روز دوشنبه بیش از 2100 دلار در هر اونس تروی افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید. این چه سیگنالی در مورد قدرت دلار آمریکا ارسال می کند؟
به گزارش اسپوتنیک، افزایش قیمت طلا برخی از اقتصاددانان را بر آن داشته است که به دلیل عدم قطعیت های سیاسی، کاهش احتمالی نرخ بهره و احتمالاً کاهش ارزش دلار، قیمت فلز زرد بالای 2000 دلار تا سال 2024 باقی بماند.
افزایش اخیر ممکن است با کاهش 3.1 درصدی دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز اصلی از ابتدای نوامبر آغاز شود. این کاهش در بحبوحه ظن فزاینده در میان سرمایه گذاران مبنی بر اینکه فدرال رزرو ایالات متحده می تواند نرخ بهره را در اوایل سال آینده کاهش دهد، رخ داد.
کلودیو گراس، سفیر موسسه میزس و مشاور مستقل فلزات گرانبها در خارج از سوئیس، به اسپوتنیک گفت: "اول از همه، فکر می کنم این نشان می دهد که مردم اعتماد خود را به دلار آمریکا و همچنین به موسسات آمریکایی از دست می دهند." از سوی دیگر، جهان دوباره در حال تجزیه شدن است. و شرق، به طور قابل درک، در حال دور شدن از دلار آمریکا به عنوان یک ارز ذخیره بین‌المللی است، زیرا به عنوان یک ابزار سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است. فدرال رزرو باید نرخ بهره را در آینده کاهش دهد. یا با یک فروپاشی تورم‌زدایی مواجه می‌شویم."
خزانه دارایی آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2023
بدهی ملی آمریکا برای اولین بار از ۳۳ تریلیون دلار گذشت
وی اضافه کرد:" بنابراین نکته مثبت در مورد طلا در این زمان‌های نامشخص این است که البته در یک محیط تورمی و همچنین در زمان کاهش تورم عمل می‌کند. دلیل اصلی این امر این است که کاهش تورم همیشه به معنای پرواز به سمت کیفیت و ایمنی است. بنابراین بهترین چیزی که می توانید پیدا کنید طلای فیزیکی است زیرا هیچ ریسک طرف مقابل ندارد و وعده پرداخت نیست، بنابراین به روشی که باید عمل کند عمل می کند. و اکنون به نظر می رسد که در حال شکستن و حرکت به سطح بالاتر بعدی است."
به گفته ناظران اقتصادی، با وجود افزایش نرخ بهره، قیمت طلا در نوامبر گذشته شروع به افزایش کرد. این روند ظاهراً ناشی از مناقشه اوکراین، تحریم‌های غرب، رکود و تورم در حال وقوع در اقتصادهای توسعه‌یافته بزرگ و اخیراً جنگ غزه بود. آخرین باری که این فلز گرانبها افزایش ناگهانی را تجربه کرد در آگوست 2020 بود که به 2072.49 دلار در هر اونس تروی رسید.
گراس توضیح داد: "در گذشته، مردم تصور می‌کردند که فرمول جادویی را برای زنده ماندن از نوسانات در بازار پیدا کرده‌اند. "ما این به اصطلاح پرتفوی 60-40 یا 60 درصد سهام و 40 درصد اوراق قرضه را می شناسیم. بنابراین این استراتژی دیگر جواب نمی دهد. به عنوان مثال، طلا از سال 2018 تا 75 درصد عملکرد بهتری نسبت به خزانه داری ایالات متحده داشته است. بنابراین اوراق قرضه قبلاً دفاعی بودند. و طلا نیز دارایی دفاعی است".
این کارشناس ادامه داد:" من انتظار دارم در آینده سرمایه گذاران نهادی نیز از اوراق قرضه دولتی به طلای فیزیکی روی بیاورند. آنچه که ما شاهد آن هستیم یک بحران جدی بدهی دولتی است و هرکسی که بتواند برای خودش فکر کند متوجه خواهد شد که بدهی دولت بدترین سرمایه گذاری است که می توانید انجام دهید. و طلا دوباره خواهد درخشید. زیرا همه ما می دانیم که طلا پول است و بقیه چیزها اعتبار است."
به گفته این کارشناس، محبوبیت روزافزون طلا به وضوح ضعف سیستم مدیریت پولی برتون وودز محور دلار و چاپ غیرمسئولانه پول توسط کشورهای بزرگ غربی را نشان می دهد.
وی خاطر نشان کرد:" من واقعاً معتقدم که ما به سمت پایان سیستم غربی تحت سلطه ایالات متحده حرکت می کنیم. به احمق های سیاسی در دولت های غربی نگاه کنید. آنها اقتصاد و ارزهای خود را نابود می کنند. بنابراین، تنها توصیه من این است که ثروت کاغذی خود را به طلا و نقره فیزیکی مبادله کنید و از دوره انتقالی که در آن هستیم جان سالم به در خواهید برد. و همیشه به یاد داشته باشید که طلا پول پادشاهان است. نقره پول بورژوازی است. تجارت، مبادله پایاپای پول کشاورزان است. و کاغذ پول بندگان است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала