گزارش و تحلیل

ایران دوست و برادر قدیمی کوبا در خاورمیانه

© AP Photo / Ariel Ley Royeroایران دوست و برادر قدیمی کوبا در خاورمیانه
ایران دوست و برادر قدیمی کوبا در خاورمیانه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2023
اشتراک
میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس جمهور ایران و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور این کشور در صدر هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، امضای ۷ سند همکاری و یک بیانیه مشترک حاصل سفر رئیس جمهور کوبا به ایران و دیدار با آیت الله رئیسی است. رئیس جمهور کوبا روابط تهران و هاوانا را تاریخی و بر پایه احترام و همبستگی و با قدمتی بیش از ۴۰ساله توصیف کرد و گفت: دیدار با مسئولان ایرانی تاکید مجددی مبنی بر این است که ایران را کشور دوست و برادر خود در خاورمیانه می‌دانیم.
بر این أساس نازنین صنعت کار پژوهشگر مسائل آمریکای لاتین به خبرگزاری اسپوتینک درباره دستاورهای حاصل از سفر رئیس جمهور کوبا به ایران و دیدارهای رسمی وی در این کشور به گفتگو پرداخت.
صنعت کار در خصوص اهداف و برنامه های سفر رئیس جمهور کوبا به ایران گفت، پس از 22 سال از زمان سفر آقای فیدل کاسترو به ایران، شاهد سفر آقای میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا به تهران هستیم که به نوعی در ادامه سفر منطقه ای آقای رئیسی در خرداد ماه 1402 به آمریکای لاتین و دیدار با مقامات کوبایی صورت می گیرد. طی سفر آقای رئیسی 6 سند و تفاهم نامه همکاری میان ایران و کوبا امضا شد و طی سفر کنونی آقای دیازکانل به ایران 7 سند و تفاهم نامه همکاری به امضا رسیده است که این حجم از مراودات سیاسی و اقتصادی میان دو کشور طی چند ماه اخیر قطعا نوید دوره جدیدی از توسعه مناسبات میان دو کشور را در دولت آقای رئیسی می دهد.
این پژوهشگر آمریکای لاتین در ادامه گفتگو سطح تعاملات ایران و کوبا را تا امروز اینطور ارزیابی می کند، روابط دو کشور ایران و کوبا پس از انقلاب اسلامی ایران با قدمتی 40 ساله و بر پایه احترام و همبستگی و بدور از کدورت بوده است و پیش از انقلاب نیز مبارزات انقلابی در جزیره مورد توجه قشر فرهیخته ایرانی بوده است. اشتراکات فرهنگی و سیاسی مانند داشتن سابقه استعماری و مبارزات انقلابی ضد سرمایه داری و بهره مندی از فرهنگ مقاومت و خودکفایی در دوران پس از انقلاب موجب نزدیکی بیشتر دو کشور به یکدیگر طی دهه های اخیر بوده است.
طی این سالها حمایت های سیاسی دو کشور از یکدیگر در مجامع بین المللی و تعاملات اقتصادی به ویژه در حوزه بهداشت و دارو نیز منجمله نقاط قوت و مثبت در روابط دو جانبه به شمار می آید. به طور کل میتوان گفت کوبا به عنوان یکی از اعضای اصلی جریان مقاومت در آمریکای لاتین روابطی بر پایه اتحاد سیاسی و ایدئولوژیکی را با جمهوری اسلامی ایران داشته که به عرصه های اقتصادی نیز سرایت کرده است.
میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا و سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2023
امضای 7 سند و تفاهم نامه همکاری بین ایران و کوبا
صنعت کار در خصوص تعملات پیش روی ایران و کوبا پس از دیدار روسای جمهور دو کشور گفت، در حوزه اقتصادی و تجاری با توجه به وجود سابقه همکاری دو کشور در حوزه بهداشت و دارو و وجود پتانسیل های بالای دو کشور در حوزه نانو و بیوتکنولوژی، پیش بینی می شود شاهد توسعه و ادامه همکاری ها در این حوزه ها باشیم. علاوه بر آن کوبا دارای تولیدات متعددی منجمله تولیدات معدنی شامل نیکل، کبالت، سنگ آهن، بوکسیت، سنگ روی، مس و طلا ، تولیدات صنعتی شامل نفت، توتون، فولاد، سیمان، ماشین الات کشاورزی، شکر و تولیدات کشاورزی شامل نیشکر، سبزیجات و غیره می باشد. از این رو با توجه به ظرفیت های فوق الذکر و توافقاتی که در دیدار های امروز در حوزه های علم و فناوری، بهداشت، کشاورزی، انرژی ومعدن، و ارتباطات و پزشکی به امضا رسیده است، انتظار می رود شاهد توسعه همکاری ها در این حوزه ها باشیم. در حوزه سیاسی حمایت های دو جانبه ادامه خواهد یافت؛ کوبا مخالف اقدامات مداخله جویانه امریکا علیه ایران است و از حق مشروع ایران برای تعیین سرنوشت و حاکمیت خود دفاع میکند. به طور متقابل ایران به ابراز حمایت از کوبا در مجامع بین المللی برعلیه محاصره خصمانه امریکا بر علیه جزیره ادامه خواهد داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала