گزارش و تحلیل

چرا برخی دلواپس سوخو 35 های ایران هستند

© Sputnik / Evgeny Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر چرا برخی دلواپس سوخو 35 های ایران هستند
چرا برخی دلواپس سوخو 35 های ایران هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2023
اشتراک
اخیرا سردار سید مهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تاکید کرده هواپیماهای سوخو 35 و یاک 130 و بالگردهای میل 28 روسیه در راه ایران می باشند.
البته حرف و حدیث ها درباره قرارداد ایران و روسیه مرتبط با این هواپیماها مخصوصا سوخو 35 زیاد است و طی ماه های قبل حتی مطرح شده که عملا این هواپیماها در اختیار نیروی هوایی ایران قرار گرفته اما به دلایل خاص نخواسته اند اعلام کنند که این هواپیماها در اختیار نیروی هوایی ایران است که شاید بتوان گفت مهم ترین اش این است که ایران ترجیح داده این خبر غافلگیر کننده را برای دشمنان خود حفظ کند که سر به زنگاه با آن مواجه شوند.
البته چند ماه پیش هواپیماهای یاک 130 ایران به پرواز در آمدند و برخی آنها را در حین تمرین در آسمان های ایران مشاهده کردند.
طبق گزارش های جسته گریخته منتشر شده تعداد هواپیماهای سوخوی 35 ایران و نوع آنها هنوز نا معلوم می باشد چون این هواپیما در دو نوع تولید شده سوخوی 35 معمولی که نسخه پیشرفته تر سوخو 27 است و سوخو 35 اس که نسل 4++ به حساب می آید.
طبق همین گزارش ها ایران اصرار داشته همه هواپیماهای خود از نوع اس باشد و برخی گزارش های دیگر تاکید کرده که ایران همه هواپیماهای سوخو 35 اس که طبق قرارداد برای نیروی هوایی مصر و اندونزی ساخته شده بود ولی به دلیل فشارهای آمریکا به این کشورها اینها از تحویل گرفتن آنها خودداری کردند را تحویل گرفته.
علاوه بر آن به نظر می رسد ایران برای بازسازی ناوگان هوایی خود اصرار دارد که همه جنگنده هایی که تحویل ایران می شود از نسل های 4++ و 5 باشد و حتی تمایل دارد جنگنده های سوخو 57 هم دریافت کند حتی برخی درباره نوشته شدن قرارداد خرید این نوع هواپیما هم صحبت کرده اند.
این گزارش ها همچنین تخمین زده که ایران بیش از یکصد جنگنده سوخو 35 نسل جدید خریداری کرده که چهار اسکادران دوازده تایی آنها، یعنی 48 تا 50 عدد، در حال حاضر در ایران مستقر شده اند.
به هر حال به نظر می رسد این شایعات امروزه دیگر دارد به واقعیت مبدل می شود و ایران یا جنگنده ها را تحویل گرفته یا در حال تحویل گرفتن می باشد.
با توجه به اینکه تحریم های فروش تسلیحات به ایران توسط سازمان ملل کاملا برداشته شده و دیگر هیچ تحریمی بر علیه ایران وجود ندارد هیچ مانعی بر سر راه این خرید ایران دیگر وجود ندارد.
البته برخی کشورهای منطقه از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گرفته تا اسرائیل و پشت سر آنها ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی تلاش داشتند به روسیه فشار آورند که این جنگنده ها را تحویل ایران ندهد و در برخی موارد هم ماجرای کمبود برخی قطعات الکترونیک مانع تکمیل تولید این جنگنده ها و تحویل به موقع آنها شده بود.
پس از مصالحه ایران و عربستان سعودی و پیرو آن بهبود روابط میان ایران و دیگر کشورهای عربی به نظر می رسد دیگر کشورهای عربی مشکلی در این باره ندارند و می ماند اسرائیل و ایالات متحده.
بدیهی است که تحویل این جنگنده ها به ایران میتواند بسیاری معادلات قدرت در منطقه را به هم بزند، مخصوصا درباره کشورهایی که نیت سوء نسبت به ایران دارند و نقشه هایی دارند که روزی روزگاری به حریم هوایی ایران و خاک ایران تعرض کنند وگرنه اینکه ایران این جنگنده ها را در اختیار داشته باشد نباید موجبات ناراحتی کشوری شود که هیچ طمع و یا تهدیدی نسبت به ایران ندارد.
Вооружение тяжелого атомного ракетного крейсера Петр Великий в Североморске - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2023
ائتلاف نظامی قدرتمند ایران، روسیه و چین در حال شکل‌گیری است
با توجه به شرایط بین المللی موجود و رفتارهای خصمانه غرب با روسیه مخصوصا در جریان اوکراین به نظر می رسد روسیه هم بدش نمی آید گوش آمریکایی ها در منطقه را بپیچاند و به آنها بفهماند حمایت های بی چون و چرا از اوکراین بر علیه روسیه و تحریم های کذایی و دشمنی ها در نهایت یک جا تلافی خواهد شد.
برای چند دهه است که ایران جایگاه برتری هوایی در مقابل برخی کشورهای منطقه مخصوصا اسرائیل و ترکیه را واگذار کرده وحتی از نظر عده و تجهیزات نیروهای هوایی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم در حال پیشی گرفتن از ایران بودند، حال با تحویل گرفتن این هواپیماها و هواپیماهای دیگر که در راه است ایران می تواند دوباره جایگاه خود در پوشش هوایی را کسب کند.
همچنین بدیهی است وقتی که ایران از این امکانات برخوردار باشد و مخصوصا با توجه به اینکه خلبانان ایرانی عموما در جهان به زبده بودن معروف هستند هم اسرائیلیها و هم آمریکایی ها باید در مورد تهدید های خود نسبت به ایران تجدید نظر کنند.
با توجه به اینکه ایران خود امروزه به یکی از بزرگترین تولید کنندگان موشک و پهباد مدرن در جهان تبدیل شده و تعداد نیروهای مسلح ایران بالاترین در منطقه هستند عملا ایران نه فقط برتری هوایی خواهد داشت بلکه در زمینه قدرت نظامی کلی نسبت به بقیه برتری خواهد داشت و عملا می توان تصور کرد که این ماجرا موجب ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه گردد چرا که ایران تنها کشوری در این منطقه می باشد که طی پنج قرن اخیر به هیچ کشوری حمله نکرده ولی خودش مورد تعرض دیگران قرار داشته، حالا دیگر آنهایی که در صدد تعرض به ایران هستند باید دوبار فکر کنند و همین ماجرا یعنی جلوگیری از بروز یک جنگ بزرگ در منطقه.
فدراسیون روسیه هنوز به طور رسمی این معامله را تایید نکرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала