گزارش و تحلیل

نظم نوین جهانی متفاوت تر از آنچه آمریکا می اندیشد

© iStock.com / danchooalexنظم نوین جهانی متفاوت تر از آنچه آمریکا می اندیشد
نظم نوین جهانی متفاوت تر از آنچه آمریکا می اندیشد     - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2023
اشتراک
روح الله مدبر پژوهشگر روابط بین الملل در گفتگو با اسپوتنیک به بررسی ابعاد ارسال محموله غلات به سومالی به چند نکته قابل توجه اشاره کرد.
به گزارش اسپوتنیک، روح الله مدبر گفت، در راستای تحویل کشتی حاوی غلات روسیه به سومالی چند نکته قابل توجه وجود دارد: در پروژه کریدور غلات در دریای سیاه طرف آمریکایی از آن به عنوان گروگانگیری غذایی کشورهای محروم استفاده کرده بود و طرف اوکراینی نیز با عملیاتهای اخلال متعددی منجمله مین گذاری در دریای سیاه، حملات متعدد به کریمه، ایجاد ناامنی در این کریدور و حتی سوء استفاده غربیها و آمریکایی ها برای انتقال تسلیحات و خروج مواد مخدر از اوکراین استفاده می کردند. از سویی طرف غربی به هیچ وجه به تعهدات خود برای تامین غلات کشورهای نیازمند خصوصا آفریقایی عمل نکرده بود و سایر موارد متعدد که منجر شد روسیه از این توافق خارج شود. همزمان روسیه اعلام کرد که موارد گوناگونی مبنی بر عدم استفاده غرب و ایالات متحده از این کریدور برای تامین غذای کشورهای محروم وجود دارد و حتی این غلات را چند برابر قیمت حتی در اروپا بفروش می رسانند. در مقابل هم کودهای شیمیایی روسیه که نیاز اساسی آفریقایی ها برای کشاورزی در سال جدید بود را هم تحریم کرده بودند.
غلات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2023
گزارش و تحلیل
روسیه گندم مورد نیاز کشورهای آفریقایی را تامین می کند
مدبر در ادامه گفت، روسها با ابتکار عمل خود اعلام کردند که تلاش خواهند کرد مانع قحطی بزرگ در آفریقا شود، برنامه ای که طرف غربی و آمریکایی قصد دارد از آن برای افزایش فشار جامعه جهانی در جنگ اوکراین استفاده کند. بنابراین در نشستی که تابستان امسال در سن پیترزبورگ به عنوان مجمع بشردوستانه و همکاری اقتصادی روسیه و آفریقا برگزار شد و چیزی بیش از ۴۹ رهبر و مقام ارشد آفریقایی حضور یافتند، در حالیکه غرب با رهبری ایالات متحده بسیار تلاش کرد تا در حضور آنها ممانعت ایجاد کند. در این نشست پوتین اعلام کرد که ما در حد توان غلات آفریقا را بصورت رایگان تامین خواهیم کرد.
وی افزود، بنابراین آن چیزی که امروز رخ داده به هیچ وجه از نظر روسیه رویکردی اقتصادی ندارد و صرفا رویکردی عام المنفعه و بشر دوستانه است که روسیه در نظم جدید جهانی طراحی کرده است و تلاش می کند برنامه ای که آمریکا و غرب از آن برای فشار بر کشورهای محروم طراحی کردند و بد عهدی آمریکا و همدستان غربی آن را جبران نماید. این امر نشان می دهد در نظم نوین جهانی مولفه ها و متغیرها متفاوت با رویکردهای انحصارطلبانه و منفعت طلبانه ای است که آمریکا ایجاد کرده است.
این پژوهشگر روابط بین الملل بیان داشت، امروز روسیه با حرکتی که در راستای کمک به رفع بحران جدی غذایی که حاصل سیاستهای ماجراجویانه غرب و ایالات متحده است، تلاش می کند برخی از مشکلات آفریقایی ها را حل کند. در همین راستا می بینیم که جایگاه روسیه و محبوبیت روسیه در بین کشورهای آفریقایی شدیدا در حال افزایش است. زیرا آنها میبینند روسها هیچ سابقه استعماری در طول تاریخ در آفریقا نداشتند، امروز هم که انگلیس، آمریکا و فرانسه که دوباره امنیت غذایی آفریقایی ها را گروگان گرفته اند، روسیه در تلاش است تا حریم امن غذایی آنها را حفظ نماید و یا با کودهای شیمیایی روسیه سال جدید کشت محصول را خودشان انجام بدهند. همین رویکرد باعث شده مردم آفریقا روس ها را در وعده خود صادق ارزیابی کنند.
به نظر می رسد که روسیه در این زمینه هیچ برنامه تبلیغاتی ندارد و مشخصا همان رویکرد بشر دوستانه خود را اجرا می کند، اساسا کارهای تبلیغاتی در این سطح وسیع تا بحال توسط هیچ کشور خاصی انجام نگرفته و هدف روسیه صرفا جلوگیری از یک بحران سنگین انسانی در آفریقا بوده. در اینجا لازم است که یکبار دیگر ببینیم سازمانهای مدعی حفاظت از جان بشر و مدعیان حامی حقوق بشر در بحث امنیت غذایی و بحران غذایی که با سیاست تحریمی آمریکا و اخلال آفرینی در مسیر کریدور غذایی ایجاد شد، آنها سکوت کردند و حتی به نوعی روسیه کم کاری آنها را جبران کرد.
وی در پایان خاطر نشان کرد، ادامه سیاستی که اوکراین در زمینه تامین غلات در پیش گرفته و بجای اینکه اخلالی که در مسئله امنیت غذایی ایجاد کرده را حل کند، در نشستی که خودش با این موضوع برقرار کرده هم سخن از تامین و تدارک سلاح و پدافند برای اوکراین را مطرح می کند و این نشان می دهد که اوکراین به عنوان یک بازیچه برای آمریکا در طرح ضربه به امنیت غذایی نقش ویژه ای دارد و این مسئله همچنین تلاش روسیه برای مقابله با این طرح باید از سوی جامعه جهانی دیده شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала