وزیر نفت ایران: آمریکا عامل ایجاد نگرانی از امنیت عرضه نفت در دنیاست

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / جواد اوجی وزیر نفت ایران
جواد اوجی وزیر نفت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2023
اشتراک
وزیر نفت ایران گفت: اگر امروز آمریکا درباره وضع بازار و امنیت عرضه نفت و انرژی نگران است، این نگرانی نتیجه اقدام‌ها و سیاست‌های آمریکا برای اعمال فشار علیه اوپک‌پلاس، تحریم‌ ظالمانه این کشور علیه برخی تولیدکنندگان نفت و گاز و حمایت از جنگ در خاورمیانه است.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از تسنیم، جواد اوجی پس از برگزاری نشست‌های وزارتی 187 اوپک و 36 اوپک‌پلاس گفت: سی‌وششمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس دیروز (پنجشنبه، نهم آذرماه) پس از چند روز تأخیر از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اعضا در این نشست به‌صراحت بر لزوم حفظ ثبات بازار نفت و حمایت از تصمیم‌های جمعی اوپک‌پلاس تأکید کردند.
اوجی با بیان اینکه در شرایط کنونی که تولیدکنندگان اوپک‌پلاس در نقطه‌ای مطلوب از نظر وحدت، همکاری و تفاهم میان خود هستند، تصریح کرد: تلاش ما، نهادینه کردن همکاری با تولیدکنندگان غیراوپک در چارچوب اوپک‌پلاس است، از این رو هرگونه تصمیمی که در نشست‌های این ائتلاف اتخاذ می‌شود، مبتنی بر اجماع میان همه تولیدکنندگان و برای حفظ ثبات بازار نفت و منافع جمعی اعضاست.
اوجی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها و تحلیل‌های منتشر شده در هر دو سمت عرضه و تقاضای جهانی نفت تردید‌های جدی وجود دارد که هر کدام می‌توانند پیامد‌های خاص خود را برای چشم‌انداز تحولات آینده به‌دنبال داشته باشد.
وی گفت: اگر امروز آمریکا و دیگر مصرف‌کنندگان بزرگ جهان درباره وضع بازار و امنیت عرضه نفت و انرژی نگران هستند، این موضوع نتیجه اقدام‌ها و سیاست‌های آمریکا برای اعمال فشار علیه اوپک‌پلاس و تولیدکنندگان، فشار سیاسی بر بعضی از تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز از طریق تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه و دامن زدن به تحولات ژئوپلیتیک از طریق دخالت سیاسی و حمایت از جنگ در منطقه خاورمیانه است.
وزیر نفت ایران اذعان کرد: توافق اوپک‌پلاس و تصمیم‌های آن عاملی مهم در حذف نوسان‌های بازار نفت، کمک به بهبود شرایط اقتصادی جهان، تشویق سرمایه‌گذاری‌های در صنعت جهانی نفت و تأمین امنیت انرژی است، باور ما این است که توافق اوپک‌پلاس و همکاری میان تولیدکنندگان بزرگ، نفت تنها گزینه برای تحقق امنیت انرژی جهان در کوتاه‌مدت و بلندمدت است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала