رئیس جمهور عراق از بحران آب در این کشور خبر داد

© Flickr / Klearchos Kapoutsisرود فرات
رود فرات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2023
اشتراک
رئیس جمهور عراق: کشور با بحران خطرناک آب مواجه است
به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهورعراق عبداللطیف جمال رشید در افتتاح اجلاس جهانی آب و هوا به عنوان بخشی از کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد(COP28) دردبی گفت: عراق به دلیل تغییرات آب و هوایی با بحران جدی آب مواجه است، تالاب های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو در جنوب کشور خشک شده و رودخانه های دجله و فرات نیز در خطر خشک شدن هستند.
وی افزود: عراق کشوری با انتشار گازهای گلخانه ای کم است، اما یکی از آسیب پذیرترین کشورهای جهان در برابر تغییرات اقلیمی به ویژه در بخش آب و کشاورزی است.
رشید خاطرنشان کرد: این کشور با بحران آب بسیار جدی مواجه است که بهترین نمونه آن است. خشکسالی باتلاق‌های جنوب عراق است که در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده است.رودخانه‌های دجله و فرات در حال حاضر به دلیل تأثیرات مختلف از جمله تغییرات آب و هوایی در معرض خطر کاهش و خشک شدن قرار دارند.
به گفته وی، شرایط آب و هوایی شدید در عراق از جمله دمای بی سابقه و کمبود بارندگی باعث گسترش مناطق خشک و بیابان زایی، کاهش زمین های کشاورزی، تخریب اراضی، افزایش گرد و غبار و طوفان های شن، از بین رفتن منابع طبیعی و... در نتیجه بحران اقتصادی که منجر به افزایش فقر و افزایش نرخ جابجایی داخلی و مهاجرت خارجی شده است.
شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2023
رئیس امارات از ایجاد صندوق جدید 30 میلیارد دلاری کمک آب و هوایی خبر داد
در همین راستا، رئیس جمهور عراق از کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا "به عنوان یک بلوک واحد مذاکره کننده برای حل و فصل آینده پیچیده اقلیمی منطقه به طور کلی همکاری کنند".
رشید با اشاره به اینکه عراق طرح مشارکت تعیین شده ملی(NDC) خود را ارائه کرده است، تاکید کرد که "دولت عراق اقدام سریعی برای اجرای پروژه های انرژی پاک و تجدید پذیر انجام داده است."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала