گزارش و تحلیل

دعوت عربستان سعودی از ایران برای گسترش همکاری ها

© AP Photo / Hassan Ammarعربستان سعودی
عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2023
اشتراک
رئیسی یکی از اولین رهبرانی بود که محمد بن سلمان پس از حمله حماس با وی صحبت کرد.
به گزارش اسپوتنیک، با استناد به منابع بلومبرگ، عربستان به ایران پیشنهاد کرده، عربستان سعودی پیشنهاد سرمایه گذاری در اقتصاد "تحریم زده" ایران را داده است به شرطی که جمهوری اسلامی از تشدید درگیری بین اسرائیل و گروه حماس توسط نیروهای نیابتی منطقه ای خود جلوگیری کند. به گفته مقامات عربی و غربی آگاه از این موضوع، این پیشنهاد مستقیما و از طرق مختلف ارائه شده است.
در مقاله منتشره در نشریه نامبرده آمده است که عربستان سعودی از ایران برای گسترش همکاریها دعوت کرده است. به گفته این منابع، پیشنهاداتی درباره امکان همکاری عمیق‌تر نیز در دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در نشستی در ریاض در ماه نوامبر ارائه شد. رئیسی یکی از اولین رهبرانی بود که محمد بن سلمان پس از حمله حماس با وی صحبت کرد.
در مقاله منتشره در نشریه نامبرده آمده است، باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا گفته، واشنگتن با عربستان سعودی و سایر متحدان عرب همکاری می کند تا از مداخله تهران در درگیری ها جلوگیری نموده تا به اصطلاح محور مقاومت از لبنان و سرزمین های فلسطین تا عراق، سوریه و یمن را که گروه های مسلح را تحت پوشش قرار می دهد، تقویت کند.
سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2023
سرلشکر باقری: ایران برای ارتقاء روابط نظامی با عربستان آمادگی دارد

بر این اساس کامران کرمی، پژوهشگر مسائل عربستان به اسپوتنیک گفت:«از ابتدای احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان این بحث مطرح بود که ارزش این توافق امنیتی است یا اقتصادی و ایران با تضمین امنیت عربستان چه دستاورد اقتصادی را کسب خواهد کرد. بنظر میرسد گزارش بلومبرگ در امتداد همین دیدگاه و ملاحظه است. به این معنی که چون عربستان تمایلی برای گسترش تنش در سطح منطقه ای ندارد و آن‌را در تضاد با برنامه های اقتصادی خود می بیند، حاضر است تا برای تحقق راهکار دو کشوری، به سایر بازیگران موثر در این روند امتیاز دهد. طبیعتا غرب هم از این رویکرد عربستان حمایت خواهد کرد به این شرط که تکلیف شاخه نظامی حماس روشن شود».
کرمی در ادامه افزود: «جمهوری اسلامی هم طبیعتا با تشکیل کشور مستقل فلسطینی همراه است و همچنین تمایلی به افزایش سطح تنش ندارد و خواستار سرمایه گذاری های عربستان هم هست. اما مسئله لاینحل در این گزاره است که تهران با خلع سلاح حماس و اداره کشور فلسطینی به دست فتح مخالف است و آن را همچنین به ضرر قدرت باردارندگی خود در سطح منطقه می داند. بعید است که با این فرمول ایران و عربستان بتوانند به یک تفاهم و از آن مهمتر توافق دست پیدا کنند. بنابراین نیاز است تا دیدگاه دو کشور درخصوص چگونگی حضور حماس در آینده فلسطین به یکدیگر نزدیک شود».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала