رسانه: ترکیه ممکن است درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را تا پایان سال تصویب کند

© AP Photo / Virginia Mayoرسانه: فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد
رسانه: فنلاند و سوئد درخواست عضویت در ناتو را ارائه خواهند داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2023
اشتراک
نشریه غربی به نقل از یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ترکیه گزارش داد، هاکان فیدان، وزیر خارجه این کشور روز سه شنبه به همکاران ناتو گفت که سخت کار می کند تا پیشنهاد سوئد برای پیوستن به این ائتلاف را تایید کند، که ممکن است قبل از پایان سال اتفاق بیفتد.
به گزارش اسپوتنیک، پس از نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل، یک مقام ناشناس در پاسخ به این سوال که آیا فیدان می تواند زمان تکمیل روند تصویب درخواست سوئد برای ناتو را روشن کند، گفت که این ممکن است "در چند هفته آینده اتفاق بیفتد. ”
به گفته این مقام مسئول، "ماهیت اصلی جلسه این بود که این تصویب قبل از پایان سال انجام شود.
کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه پیش از این تصمیم گرفته بود که بررسی لایحه تصویب پروتکل الحاق سوئد به ناتو را به تعویق بیندازد.
فنلاند و سوئد، در پس زمینه رویدادهای اوکراین در ماه مه 2022، درخواست های خود را برای پیوستن به ناتو ارسال کردند. فنلاند در 4 آوریل سی و یکمین عضو این اتحاد شد. درخواست سوئد هنوز تایید نهایی مجارستان و ترکیه را دریافت نکرده است.
سوئد به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، در مذاکرات با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در ازای تصویب این درخواست، موافقت کرد که به تشدید روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا کمک کند. همزمان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که موضوعات پیوستن سوئد به ناتو و الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا "به یکدیگر مرتبط نیستند". او در ماه اوت گفت که خوشبین است که سوئد در پاییز امسال به این اتحاد بپیوندد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала