رآکتور روسی PIK،اساسی برای همکاری علمی و فنی روسیه و ایران خواهد شد

© Sputnik / Alexei Danichevموسسه فیزیک هسته ای سنت پترزبورگ به نام کنستانتینوف (گاچینا، استان لنینگراد روسیه)
موسسه فیزیک هسته ای سنت پترزبورگ به نام کنستانتینوف (گاچینا، استان لنینگراد روسیه)  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2023
اشتراک
الکساندر بلاگوف، معاون مرکز تحقیقات ملی روسیه "موسسه کورچاتوف" گفت: پروژه راکتور هسته‌ای تحقیقاتی PIK روسیه که ایران به آن ملحق شده ، مبنای همکاری علمی و فناوری مسکو و تهران خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل کوالچوک رئیس انستیتو کورچاتوف روز گذشته در نشست سومین کنگره دانشمندان جوان اعلام کرد که ایران به عضویت مرکز بین‌المللی تحقیقات سینکروترون، نوترون و لیزر مبتنی بر راکتور PIK درآمده است.
بلاگوف روز چهارشنبه در این کنگره گفت: "به طور کلی، ضمن صحبت از مرکز بین‌المللی در حال ایجاد،باید خاطرنشان ساخت این مبنایی برای تشکیل فضای واحد علمی و فناوری بین کشورهای ما است".
به گفته بلاگوف، مشارکت در این پروژه فرصت های جدیدی را در زمینه پزشکی هسته ای برای ایران فراهم می کند..
وی افزود: ایران در حال حاضر یک برنامه بسیار بزرگ و جدی در زمینه ایزوتوپ‌های پزشکی و در زمینه توسعه تکنیک‌های پزشکی هسته‌ای دارد. و در اینجا ما از نظر توانایی های راکتور و امکاناتی که به عنوان بخشی از توسعه مراکز پزشکی هسته ای خود برای تولید ایزوتوپ و غیره ایجاد می کنیم بسیار مکمل یکدیگر هستیم.
نمایشگاه اکسپو ایران_روسیه در برج میلاد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2023
گزارش و تحلیل
زمانیان: باید همکاری های علمی ایران و روسیه را گسترش دهیم
راکتور PIK در محل موسسه فیزیک هسته ای سنت پترزبورگ به نام کنستانتینوف (گاچینا، استان لنینگراد روسیه) واقع شده است که بخشی از موسسه کورچاتوف است. این یکی از پروژه هایی است که توسط دولت روسیه در برنامه ایجاد تاسیسات در سطح جهانی ("مگا ساینس") در روسیه گنجانده شده است.
این رآکتور، بزرگترین مرکز تحقیقاتی راکتوری پرتوی جهان با توان حرارتی 100 مگاوات است که امکان پذیرش 50 ایستگاه علمی با استفاده از پرتوهای نوترونی استخراج شده را فراهم می کند.
راکتورPIK به یک ابزار تحقیقاتی اونیورسال با استفاده از تشعشعات نوترونی در زمینه‌های فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، علم مواد و پزشکی تبدیل خواهد شد. راکتور PIK در روز علم در روسیه در 8 فوریه 2021 در حالت به اصطلاح انرژتیک کار خود را آغاز کرد. فرمان قرار دادن راکتور به این حالت از طریق لینک ویدئویی توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه داده شد.
زیرساخت تحقیقاتی از این نوع برای تامین استقلال تکنولوژیکی روسیه در شرایط توسعه شتابان تحقیقات علمی بنیادی و کاربردی ضروری است.
راکتور هسته ای تحقیقاتی PIK ​​یکی از قدرتمندترین منابع نوترونی با شار بالا در جهان است که برای انجام تحقیقات در زمینه فیزیک برهم کنش های بنیادی، فیزیک هسته ای، فیزیک ماده متراکم، علم مواد، بیوفیزیک مولکولی و تولید ایزوتوپ طراحی شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала