https://spnfa.ir/20231126/همکاریهای-ایران-و-عربستان-در-کریدورهای-بینالمللی-18780477.html
همکاریهای ایران و عربستان در کریدورهای بینالمللی
همکاریهای ایران و عربستان در کریدورهای بینالمللی
اسپوتنیک ایران
در حال حاضر عربستان سعودی به تنهایی حدود ۱.۶ میلیارد دلار با روسیه تجارت دارد که مسیر ایران یکی از مطلوبترین مسیرها برای عبور این کالاهاست. 26.11.2023, اسپوتنیک ایران
2023-11-26T09:24+0330
2023-11-26T09:24+0330
2023-11-26T09:24+0330
اقتصادی
ایران
عربستان سعودی
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/480/49/4804968_0:81:1200:756_1920x0_80_0_0_b80b5aeecf09834a02ee225ba7628637.jpg
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، عربستان بهعنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام در دنیا همواره اقتصاد خود را مبتنی بر این نوع درآمد استوار کرده است، بهطوری که نیمی از GDP این کشور را درآمدهای ناشی از فروش نفت تشکیل میدهد. حال بعد از گذشت سالیان متمادی، این کشور به دنبال نقشآفرینی در کریدورهای بینالمللی است. نکته حائز اهمیت، علت این هدفگذاری برای کشوری است که نیاز درآمدی به غیر از فروش نفت ندارد و از نظر درآمدی در نقطه مطلوبی قرار دارد.اولین دلیلی که با مطالعه سند چشم انداز این کشور میتوان یافت، نرخ بالای بیکاری ( 11.6 درصد) در این کشور است که دولت سعودی قصد دارد این مسئله در افق 7 ساله، به 7 درصد کاهش دهد.یکی از عواملی که میتواند این مهم را به سرانجام برساند نقشآفرینی در کریدورهای بینالمللی است. دومین دلیل، هدفگذاری رسیدن به سهم 35 درصدی بنگاه تجاری کوچک و متوسط از GDP این کشور است که باز هم مشاغل مربوط به لجستیک میتوانند نقشی مهم در این مسئله ایفا کنند. سومین دلیل هم متنوعسازی درآمدهای این کشور است، سعودیها دریافتهاند که وابستگی به نفت و گاز میتواند به اقتصاد این کشور آسیب بزند.بر این اساس آنها در سند چشم انداز خود تا سال 2030 به این موضوع اشاره کرده و امیدوارند رتبه خود را در شاخص عملکرد لجستیک (LPI ) از 49 به 25 رسانده و به عنوان یک کشور تعیینکننده در کریدورهای بینالمللی نقش ایفا کنند.همکاری های ایران و عربستان در کریدورهای بینالمللی چگونه میتواند رقم بخورد؟ایران و عربستان 19 اسفندماه سال 1401 پس از مذاکرات فشرده، روابط فی مابین را عادیسازی کردند. این امر میتواند منجر به همکاریهای لجستیکی میان دو کشور شود تا جایی که محموله های تجاری بین کشورهای حوزهیCIS با عربستان از مسیر ایران عبور کند. ایجاد این کریدور میتواند هم برای ایران و هم برای عربستان منافع اقتصادی، امنیتی و اجتماعی داشته باشد و به صلح و روابط بدون تنش پایدار میان دو کشور کمک کند.این همکاریهای ترانزیتی میتواند به توسعه اقتصادی طرفین کمک کرده و از سوءاستفاده و نفوذ کشورهایی مانند آمریکا در منطقه جلوگیری کند. در حال حاضر عربستان سعودی به تنهایی حدود 1.6 میلیارد دلار با روسیه تجارت دارد که مسیر ایران یکی از مطلوبترین مسیرها برای عبور این کالاهاست، همچنین دو کشور میتوانند نقش هاب ترانزیتی برای کشورهای منطقه ایفا کنند و این همکاریهای لجستیکی را افزایش دهند.عبور محموله اخیر ترانزیتی بین روسیه و عربستان از مسیر ایران، نمونه ای از این همکاری ترانزیتی به حساب می آید. محموله کانتینری ذکر شده با ورود از مرز اینچه برون و با استفاده از حمل و نقل ریلی به بندر عباس رسید و در ادامه با استفاده از حملونقل دریایی به عربستان ارسال شد. این اقدام میتواند نمونهای موفق از همکاری ترانزیتی مشترک بین ایران و عربستان به حساب آید.
https://spnfa.ir/20230111/رشد-بی-سابقه-ای-تجارت-ایران-با-عربستان-سعودی--داده-نمایی-14188919.html
https://spnfa.ir/20230928/تاکید-ایران-و-عربستان-بر-فعال-شدن-ارتباطات-تجاری-بین-تهران-و-ریاض--17909376.html
ایران
عربستان سعودی
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
2023
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
خبرها
fa_FA
اسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
https://cdn1.img.spnfa.ir/img/480/49/4804968_44:0:1157:835_1920x0_80_0_0_11460abaddd8e869e7ef60e91e91648d.jpgاسپوتنیک ایران
feedback.me@sputniknews.com
+74956456601
MIA „Rossiya Segodnya“
اقتصادی, ایران, عربستان سعودی
اقتصادی, ایران, عربستان سعودی
همکاریهای ایران و عربستان در کریدورهای بینالمللی
در حال حاضر عربستان سعودی به تنهایی حدود ۱.۶ میلیارد دلار با روسیه تجارت دارد که مسیر ایران یکی از مطلوبترین مسیرها برای عبور این کالاهاست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، عربستان بهعنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام در دنیا همواره اقتصاد خود را مبتنی بر این نوع درآمد استوار کرده است، بهطوری که نیمی از GDP این کشور را درآمدهای ناشی از فروش نفت تشکیل میدهد. حال بعد از گذشت سالیان متمادی، این کشور به دنبال نقشآفرینی در کریدورهای بینالمللی است. نکته حائز اهمیت، علت این هدفگذاری برای کشوری است که نیاز درآمدی به غیر از فروش نفت ندارد و از نظر درآمدی در نقطه مطلوبی قرار دارد.
اولین دلیلی که با مطالعه سند چشم انداز این کشور میتوان یافت، نرخ بالای بیکاری ( 11.6 درصد) در این کشور است که دولت سعودی قصد دارد این مسئله در افق 7 ساله، به 7 درصد کاهش دهد.
یکی از عواملی که میتواند این مهم را به سرانجام برساند نقشآفرینی در کریدورهای بینالمللی است. دومین دلیل، هدفگذاری رسیدن به سهم 35 درصدی بنگاه تجاری کوچک و متوسط از GDP این کشور است که باز هم مشاغل مربوط به لجستیک میتوانند نقشی مهم در این مسئله ایفا کنند. سومین دلیل هم متنوعسازی درآمدهای این کشور است، سعودیها دریافتهاند که وابستگی به نفت و گاز میتواند به اقتصاد این کشور آسیب بزند.
بر این اساس آنها در سند چشم انداز خود تا سال 2030 به این موضوع اشاره کرده و امیدوارند رتبه خود را در شاخص عملکرد لجستیک (LPI ) از 49 به 25 رسانده و به عنوان یک کشور تعیینکننده در کریدورهای بینالمللی نقش ایفا کنند.
همکاری های ایران و عربستان در کریدورهای بینالمللی چگونه میتواند رقم بخورد؟
ایران و عربستان 19 اسفندماه سال 1401 پس از مذاکرات فشرده، روابط فی مابین را عادیسازی کردند. این امر میتواند منجر به همکاریهای لجستیکی میان دو کشور شود تا جایی که محموله های تجاری بین کشورهای حوزهیCIS با عربستان از مسیر ایران عبور کند. ایجاد این کریدور میتواند هم برای ایران و هم برای عربستان منافع اقتصادی، امنیتی و اجتماعی داشته باشد و به صلح و روابط بدون تنش پایدار میان دو کشور کمک کند.
این همکاریهای ترانزیتی میتواند به توسعه اقتصادی طرفین کمک کرده و از سوءاستفاده و نفوذ کشورهایی مانند آمریکا در منطقه جلوگیری کند. در حال حاضر عربستان سعودی به تنهایی حدود 1.6 میلیارد دلار با روسیه تجارت دارد که مسیر ایران یکی از مطلوبترین مسیرها برای عبور این کالاهاست، همچنین دو کشور میتوانند نقش هاب ترانزیتی برای کشورهای منطقه ایفا کنند و این همکاریهای لجستیکی را افزایش دهند.
عبور محموله اخیر ترانزیتی بین روسیه و عربستان از مسیر ایران، نمونه ای از این همکاری ترانزیتی به حساب می آید. محموله کانتینری ذکر شده با ورود از مرز اینچه برون و با استفاده از حمل و نقل ریلی به بندر عباس رسید و در ادامه با استفاده از حملونقل دریایی به عربستان ارسال شد. این اقدام میتواند نمونهای موفق از همکاری ترانزیتی مشترک بین ایران و عربستان به حساب آید.