گزارش و تحلیل

دیدار گروه های دوستی پارلمانی ایران و روسیه در دومای دولتی

© Sputnik / Vladimir Fedorenko /  مراجعه به بانک تصاویر دومای دولتی روسیه، دوما روسیه
دومای دولتی روسیه، دوما روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2023
اشتراک
نشست مشترک گروه‌های دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی ایران و دومای دولتی روسیه در مسکو برگزار شد.
به گزارش اسپوتنیک، گروه های دوستی پارلمانی برای ارتقای درک متقابل و همکاری بین نهادهای قانونگذاری کشورهای مختلف ایجاد می شوند. مجلس شورای اسلامی ایران و دومای دولتی روسیه برای تقویت روابط دوجانبه گروه های دوستی پارلمانی تشکیل داده اند.گروه دوستی پارلمانی مجلس شورای اسلامی ایران و دومای دولتی روسیه برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ با هدف ارتقای همکاری و گفت‌وگو بین دو کشور تشکیل شد. این گروه در سازماندهی تبادلات بین قانونگذاران ایرانی و روسی و همچنین تسهیل دیدارهای مقامات دو کشور فعال بوده است. سپس در سال 2001 توافق دیگری امضا شد که طیف گسترده ای از زمینه ها از جمله انرژی، تجارت، دفاع و فناوری را پوشش می داد. این توافق منجر به افزایش همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، رزمایش مشترک نظامی و همکاری در صنعت نفت و گاز شده است. این توافقنامه همچنین شامل مفاد مبادلات فرهنگی و آموزشی و همچنین تلاش های مشترک برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر است. در مجموع، توافقنامه همکاری جامع بلندمدت، مشارکت راهبردی ایران و روسیه را تقویت کرده و تأثیر بسزایی بر چشم‌انداز ژئوپلیتیکی منطقه داشته است.
علاوه بر این گروه، گروه های دوستی پارلمانی دیگری نیز بین ایران و روسیه وجود دارد. به عنوان مثال، گروه دوستی پارلمانی دیگری در سال 2016 برای ارتقای همکاری ها در زمینه های مختلف مانند انرژی، حمل و نقل و گردشگری مجددا شکل گرفت. این گروه همچنین در برگزاری رویدادها و نشست های مشترک بین نمایندگان ایران و روسیه فعال بوده است.
اوضاع در نوار غزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2023
گفتگوی معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده مجلس ایران درباره بحران در نوار غزه
بعبارتی، در مجموع این گروه‌های دوستی پارلمانی نقش مهمی در تقویت روابط ایران و روسیه و ارتقای همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف ایفا نموده اند.
در آخرین دیدار میان گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه که دیروز در محل دومای دولتی روسیه واقع در شهر مسکو تشکیل شد، دو طرف با ارزیابی مثبت از مناسبات فی‌مابین بر ضرورت ارتقای همکاری ها در ابعاد مختلف، به ویژه حوزه‌های اقتصادی- سیاسی، تاکید کرده و مذاکراتی در زمینه تحولات روز و همکاریهای بین دو کشور انجام دادند.
همانطور که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در این دیدار گفت:‌ مسائلی همچون تحریم‌های غرب و مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا باعث افزایش اشتراکات و نزدیکی میان دو کشور شده و تعداد ملاقات‌ها و دیدارهای سران و روسای جمهوری و مجالس‌ دو کشور، نشان‌دهنده سطح قابل توجه مناسبات دوجانبه است.
دیدارهای دوجانبه میان سران این دو کشور سبب رونق روابط تجاری و اقتصادی شده و برخی پروژه ها مانند کریدور شمال جنوب و لایروبی کانال ولگا از پروژه های مهمی است که باعث بهبود حمل و نقل کالا بین دریای خزر و دریای سیاه می شود که به نفع روسیه و ایران خواهد بود، زیرا باعث افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی بین دو کشور می شود. بعبارتی، تسریع این پروژه های مشترک برای بازگشایی منافع بالقوه آنها و تقویت روابط اقتصادی بین روسیه و ایران ضروری است. همچنین نشان دهنده تعهد دو کشور به تعمیق همکاری ها علیرغم چالش هایی است که با آن روبرو هستند.
در دیدار اخیر گروه های دوستی پارلمانی دو کشور به مسئله کشتار غیرنظامیان در غزه به عنوان یکی از مهمترین موضوعات روز دنیا پرداخته شد و به بیان ابراهیم رضایی، رئیس گروه ایرانی مواضع ایران و روسیه در زمینه تحولات اخیر غزه به یکدیگر نزدیک است و پشت صحنه همه جنایات در غزه را آمریکایی‌ دانست و بیان کرد که آنها عامل اصلی کشتار مظلومان در دنیا هستند.
در این نشست طرف ایرانی ضمن تاکید بر لزوم تقویت همکاری‌ها برای حل مسائل سوری، از همکاری مشترک در مبارزه با تروریسم و نابودی داعش به عنوان تجربه‌ای موفق برای دو کشور یاد کرد و ایفای نقش بیشتر روسیه در جلوگیری از تجاوزات اسرائیل به خاک سوریه در مقطع کنونی را خواستار شد.
دیدار نمایندگان پارلمان های ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.06.2023
نماینده مجلس ایران: پارلمان‌ها لغو روادید متقابل ایران و روسیه را پیگیری کنند
ولادیمیر واسیلیف رئیس فراکسیون روسیه واحد و رئیس گروه دوستی پارلمانی دومای دولتی روسیه و مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۳میلادی و عضویت در گروه بریکس از آغاز سال ۲۰۲۴ را در جهانی که در مسیر چند قطبی شدن است مثبت ارزیابی کرد. وی در سخنان خود روابط ایران و روسیه را در سطح کیفی جدید دانست و همچننین اظهار داشت در سایه تشریک مساعی کشورهای منطقه می توانند مناقشه بین اسرائیل و فلسطین را حل و فصل کنند. واسیلیف در سخنان خود اجرای پروژه کریدور شمال -جنوب را باعث یکسان سازی قوانین کشورها از جمله تشریفات گمرکی و دیجیتالی کردن عبور بار از مرز این کشورها دانست که اجرای آن به نفع ملت‌های منطقه است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала