رسانه: امیرعبداللهیان به بیروت سفر می کند

© Photo / IRNAامیرعبداللهیان
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2023
اشتراک
شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از منابع آگاه گزارش داد، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به بیروت پایتخت لبنان سفر می کند.
به گزارش اسپوتنیک، منابع این سبکه تلویزیونی گفتند: "حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عازم بیروت پایتخت لبنان می شود".
پیش از این جنبش فلسطینی حماس از توافق با اسرائیل برای ایجاد توقف چهار روزه بشردوستانه در نوار غزه با توقف همه اقدامات خصمانه و آزادی 50 گروگان اسرائیلی در ازای 150 اسیر فلسطینی خبر داده بود.
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از سوی نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات طوفان الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، نیروهای این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 نفر را به گروگان گرفتند. در اسرائیل بر اساس آخرین اطلاعات مقامات، حدود 1.2 هزار نفر کشته شدند که این تعداد شامل غیرنظامیان، سربازان، شهروندان خارجی و کارگران است و همچنین گزارش شده است که بیش از 5 هزار نفر زخمی شده اند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیر آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت متوقف شد.
در پایان ماه اکتبر، مرحله زمینی عملیات اسرائیل در محاصره آغاز شد. شهر غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل محاصره شد و منطقه محاصره عملاً به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم شد.
شمار تلفات نوار غزه از آغاز حملات اسرائیل تاکنون از 13.3 هزار نفر فراتر رفته و بیش از 31 هزار نفر مجروح شده اند.
به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. با توجه به موضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала