ارمنستان از باکو برای برگزاری نشستی در مورد تعیین حدود مرزها دعوت کرد

© Photo / IRNAمرز بین ارمنستان و آذربایجان
مرز بین ارمنستان و آذربایجان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2023
اشتراک
وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد که ایروان از جمهوری آذربایجان برای برگزاری نشستی در کمیسیون تعیین حدود مرزهای مشترک دعوت کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه ای که روز چهارشنبه در وب سایت وزارت خارجه ارمنستان منتشر شد، آمده است:" طرف ارمنی همچنان بر این باور است که با وجود همه سختی ها و چالش ها، امکان واقعی برقراری صلح بین دو کشور وجود دارد که در صورت وجود اراده سیاسی از طرفین امکان تحقق آن وجود دارد. طرف ارمنی به نشان دادن چنین اراده ای ادامه می دهد. یکی از مظاهر این اراده این است که ارمنستان به آذربایجان پیشنهاد تشکیل جلسه کمیسیون تعیین حدود مرزها در مرزهای دولتی دو کشور را داد".
همچنین خاطرنشان می‌کند که ایروان بار دیگر با تأیید اراده سیاسی برای تلاش برای عادی‌سازی روابط با باکو و برقراری صلح و ثبات در قفقاز جنوبی، ششمین ویرایش موافقت‌نامه تنظیم روابط با آذربایجان را در تاریخ 21 نوامبر به طرف آذربایجانی تحویل داد.
در ادامه این بیانیه اشاره می شود:" یادآوری می‌کنیم که ارمنستان با دریافت آخرین پیشنهادات آذربایجان، علیرغم تشدید بحران انسانی به دلیل محاصره قره‌باغ کوهستانی، آن‌ها را بررسی کرده و آماده ادامه مذاکرات بر سر پیش‌نویس توافق بود. در 19 سپتامبر، آذربایجان حمله نظامی گسترده ای به مردم قره باغ کوهستانی انجام داد که منجر به آوارگی اجباری کل جمعیت ارمنی قره باغ کوهستانی شد".
در ادامه این بیانیه آمده است که علاوه بر این، طرف آذربایجانی با ادامه "بی‌توجهی آشکار به امکان بازگشت به روند صلح و تلاش‌های شرکای بین‌المللی در این راستا، در جلساتی در سطح سران کشورها، ابتدا در گرانادا و سپس در بروکسل شرکت نکرد. اگرچه قبلاً روی این جلسات پنج جانبه و سه جانبه توافق شده بود.
طرف ارمنی به کار بر روی متن توافق ادامه داد و ارائه آن به آذربایجان در جلسات پیشنهادی را موثرتر دانست. با این حال، برای جلوگیری از توقف روند مذاکرات و دستیابی به صلح پایدار در منطقه، ارمنستان دیدگاه های سازنده خود را در مورد این توافق بیان کرد و مانند بارها قبل، آمادگی خود را برای از سرگیری مشارکت در روند مذاکرات به اثبات رساند.
خاطرنشان می شود که دستورالعمل های ارمنستان به رسمیت شناختن و احترام متقابل بدون ابهام به تمامیت ارضی یکدیگر، تعیین مرزها مطابق با اعلامیه آلما آتا در سال 1991 و بر اساس آخرین نقشه های قانونی شوروی، رفع انسداد زیرساخت های حمل و نقل منطقه، احترام به حاکمیت و صلاحیت دولت ها و اصول برابری و متقابل است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала