آژانس بین المللی اتمی آمادگی خود را برای همکاری با روسیه برای بررسی آب فوکوشیما اعلام کرده است

© AFP 2023 / Kimimasa Mayama/Poolآژانس بین المللی اتمی آمادگی خود را برای همکاری با روسیه برای بررسی آب فوکوشیما اعلام کرده است
آژانس بین المللی اتمی آمادگی خود را برای همکاری با روسیه برای بررسی آب فوکوشیما اعلام کرده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.11.2023
اشتراک
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری اعلام کرد آژانس بین المللی انرژی اتمی آمادگی خود را برای استفاده از آزمایشگاه های روسیه برای تجزیه و تحلیل نمونه های گرفته شده از نیروگاه هسته ای فوکوشیما-1 از سال 2024 اعلام کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، زاخارووا اظهار داشت:" ما به همراه شرکای چینی خود در پلتفرم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار برداشته شدن گام‌های شفاف از سوی ژاپن و نشان دادن سطح بالای شفافیت و دادن دسترسی به تمام اطلاعات در رابطه با چگونگی تخلیه آب تصفیه‌شده با روش ALPS به اقیانوس از نیروگاه هسته ای فوکوشیما- 1به کشورهای ذینفع و علاقه‌مند هستیم".
به گفته وی، روسیه فهرستی از آزمایشگاه هایی را که می توانند به تجزیه و تحلیل نمونه های منطقه تخلیه متصل شوند، به دبیرخانه آژانس ارائه کرده است.
زاخارووا گفت: آژانس آمادگی خود را برای استفاده از آزمایشگاه های روسیه برای این اهداف از سال 2024 تایید کرده است.
یک روز قبل، شبکه تلویزیونی ژاپنی NHK گزارش داد که شرکت تپکو (TEPCO) ،اپراتور نیروگاه هسته ای اضطراری فوکوشیما-1 در ژاپن، سومین مرحله تخلیه آب تصفیه شده از نیروگاه هسته ای به دریا را به پایان رساند.
نیروگاه فوکوشیما - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2023
آغاز سومین عملیات تخلیه آب آلوده به رادیو آکتیو از نیروگاه اتمی فوکوشیما-1 ژاپن
روز 24 آگوست، شرکت TEPCO شروع به تخلیه آب به اقیانوس کرد که قبلاً برای خنک کردن راکتورهای آسیب دیده کار می کرد و سپس در سیستم ALPS تصفیه شد. این سیستم امکان می دهد آن را از 62 نوع رادیونوکلئید، به استثنای تریتیوم،پاکسازی کرد. این آب در مخازن غول پیکر در محوطه ایستگاه ذخیره می شود. تا به امروز تقریبا 90 درصد از حجم 1.37 میلیون تنی آنها پر شده است. حجم کل آب آزاد شده از نیروگاه سانحه زده فوکوشیما-1 در ژاپن در سال مالی 2023 که در 31 مارس 2024 به پایان می رسد، 31.2 هزار تن با غلظت تریتیوم رادیواکتیو 5 تریلیون بکرل خواهد بود.
علیرغم ادعای TEPCO و مقامات ژاپنی مبنی بر اینکه رهاسازی آب تهدیدی برای محیط زیست یا انسان نیست، چین و تعدادی دیگر از کشورها به شدت از چنین اقداماتی انتقاد کرده اند. جمهوری خلق چین از جمله واردات تمام محصولات دریایی ژاپن را ممنوع کرد و کنترل های گمرکی روی سایر محصولات ژاپن را تقویت کرد. سازمان نظارت بر محصولات کشاورزی روسیه (Rosselkhoznadzor) نیز در 16 اکتبر اعلام کرد که به اقدامات محدودکننده چین در مورد عرضه محصولات ماهی از ژاپن می‌پیوندد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала