کاخ سفید، ایران را به دست داشتن در توقیف کشتی مرتبط با اسرائیل متهم کرد

© Photo / Public domain/GaritzkoСудно Galaxy Leader
Судно Galaxy Leader - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2023
اشتراک
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد، ایالات متحده در حال بررسی نام های تروریستی خود با توجه به توقیف کشتی گلکسی لیدر توسط انصارالله (حوثی ها) در دریای سرخ و همچنین دخالت ایران در این موضوع است.
به گزارش اسپوتنیک، جان کربی استدلال کرد: "توقیف کشتی گلکسی لیدر نقض فاحش قوانین بین المللی است. ایران در توقیف دست دارد."
کربی به ویژه خاطرنشان کرد که تهران، به گفته واشنگتن، حمایت مادی از حوثی ها برای آماده سازی برای توقیف کشتی اسرائیلی ارائه کرده است.
کربی افزود که ایالات متحده، در پی موضوع توقیف گلکسی لیدر، در حال حاضر در حال بررسی لیست افرادی است که به عنوان تروریست طبقه بندی شده اند. سخنگوی کاخ سفید گفت: "ما بازبینی لیست‌های کسانی را که آنها را به‌عنوان سازمان‌های تروریستی بالقوه می‌دانیم" آغاز کرده‌ایم. در این مورد، منظور وی ایران نبود، زیرا این کشور از سال 1984 در لیست های مربوطه آمریکا قرار دارد.
علاوه بر این، سخنگوی کاخ سفید گفت که چنین اقداماتی از سوی حوثی ها غیرقابل قبول است و ایالات متحده بدون هیچ قید و شرطی خواستار آزادی فوری همه گروگان ها و کشتی است.
در 19 نوامبر، شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از منابع گزارش داد که حوثی ها کشتی باری اسرائیلی گلکسی لیدر را با 22 خدمه در آب های خلیج عدن توقیف کردند. یحیی سریع، سخنگوی انصارالله با تایید توقیف این شناور افزود که این کشتی به سواحل یمن کشیده شد و خدمه آن بازداشت شدند. مقامات اسرائیلی تصرف گلکسی لیدر را محکوم کردند و ایران را مقصر دانستند. سرویس مطبوعاتی ارتش این کشور اطلاعات اسرائیلی بودن این کشتی را تکذیب کرد.
به گزارش سرویس ترافیک دریایی، این کشتی با پرچم کشورهای مشترک المنافع باهاما غعالیت می کرد. بعداً خبرگزاری Kyodo گزارش داد که اپراتور این کشتی شرکت ژاپنی Nippon Yusen است. به گفته این خبرگزاری، 25 خدمه از بلغارستان، مکزیک، رومانی، اوکراین و فیلیپین در این کشتی حضور داشتند و هیچ شهروند اسرائیلی یا ژاپنی در میان خدمه وجود نداشت. این کشتی متعلق به شرکتی از انگلستان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала