ناتو در حال بررسی امکان افزایش حضور خود در بالکان است

© AFP 2023 / Paul J. Richardsنحوه همکاری آتی ناتو در خصوص افغانستان در سال 2016 مشخص خواهد شد
نحوه همکاری آتی ناتو در خصوص افغانستان در سال 2016 مشخص خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2023
اشتراک
دبیرکل ناتو که برای بازدید در پریشتینا به سر می برد، گفت: "ناتو در حال بررسی امکان افزایش حضور خود در کوزوو خودخوانده و در کل منطقه بالکان غربی است".
به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ گفت:" ما بلافاصله پس از درگیری ها در سپتامبر حضور خود را افزایش دادیم، اکنون در حال بررسی هستیم که آیا برای تحت کنترل نگه داشتن اوضاع به تقویت اضافی نیاز داریم یا خیر، ما در حال تجزیه و تحلیل حضور خود هستیم". به گفته دبیرکل، ائتلاف "هر کاری را که لازم است برای اجرای دستور سازمان ملل در کوزوو انجام خواهد داد."
استولتنبرگ افزود: "ما در حال حاضر با رهبری نظامی در حال بررسی موضوع حضور نظامی خود در بالکان غربی هستیم، این در مورد کوزوو و بوسنی و هرزگوین صدق می کند".
در 24 سپتامبر، پلیس کوزوو از حمله به افسران پلیس در نزدیکی روستای بانسکا در شمال این منطقه خبر داد. اعلام شد که به ماموران انتظامی تیراندازی شده که از جمله با استفاده از نارنجک انداز یکی از آنها جان باخته است. همچنین گزارش شد که افراد مسلح به قلمرو صومعه بانجسکا حمله کردند. مقامات کوزوو "گروه های جنایتکار صرب" را مسئول حمله به افسران پلیس دانستند.
در نتیجه این درگیری ها سه صرب کوزوو کشته شدند. ووچیچ از صرب‌ها در کوزوو و متوهیا خواست تا از حقوق خود به طور مسالمت‌آمیز دفاع کنند و خاطرنشان کرد که کشته‌شدگان تروریست نبودند، بلکه توسط مقامات آلبانیایی کوزوو در پریشتینا "به لبه پرتگاه هل داده شدند". رئیس جمهور صربستان از نیروهای ناتو در کوزوو و متوهیا خواست تا به جای پلیس آلبانیایی کوزوو، امنیت شمال منطقه را در دست بگیرند. ادی راما نخست وزیر آلبانی نیز از KFOR خواست کنترل شمال کوزوو را به دست گیرد تا از تکرار درگیری های مسلحانه جلوگیری شود.
دفتر دادستانی جمهوری خودخوانده کوزوو بعداً از کشف چهارمین صرب کشته شده در این درگیری ها خبر داد. وزارت کشور این جمهوری خودخوانده اعلام کرد که زرادخانه های اسلحه در ساختمان های مسکونی و اتومبیل ها در بزرگراه و نزدیک صومعه بانسکا کشف شده است.
صرب هایی که مستقیماً در جریان تیراندازی بازداشت شده بودند به مدت 30 روز دستگیر شدند. آنها مظنون به تعدادی از جنایات جدی مانند تروریسم و ​​ایجاد یک گروه جنایتکار هستند. افسران پلیس کوزوو در حال انجام تحقیقات با نمایندگان ماموریت حاکمیت قانون اتحادیه اروپا EULEX هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала