امیرعبداللهیان: در صورت حمله به نیروهای ایران در سوریه پاسخ سختی می دهیم

© Sputnik / Алексей Никольский /  مراجعه به بانک تصاویر حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت، طرف ایرانی در صورت حمله ارتش آمریکا به نیروهای ایرانی در سوریه، "پاسخ سختی" به ایالات متحده خواهد داد.
به گزارش اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان در این مصاحبه گفت:" طبق اطلاعات من، حتی یک نظامی از نیروهای مسلح ایران در نتیجه حملات آمریکا به پایگاه‌های نظامی در سوریه مجروح نشده است و البته در صورت وقوع چنین حادثه‌ای، پاسخ ایران تند خواهد بود".
عبدالحیان همچنین تاکید کرد که ورود ناوگان دریایی آمریکا به سواحل فلسطین و اسرائیل، اگرچه نمایش قدرت از سوی این کشور است، اما واشنگتن تنها احتمال آسیب دیدن ناوهای جنگی خود را افزایش می دهد.
این دیپلمات ایرانی در خصوص مشارکت حزب الله لبنان در مناقشه فلسطین و اسرائیل خاطرنشان کرد که این گروه "یک جنبش مقاومت مستقل علیه اسرائیل" است و "هیچ دستورالعملی از تهران دریافت نمی کند" در حالی که روابط خوب و دوستانه ای با آن دارد.
امیرعبداللهیان در خصوص جزئیات پیام‌های آمریکا در خصوص موضوع غزه گفت:" آمریکایی‌ها در هفته‌ها و روزهای اول جنگ تلاش کردند این پیام را بدهند که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستند و از ایران درخواست خویشتن‌داری کردند. همچنین در پیام‌های مشابهی به بیروت از حزب الله درخواست خویشتن‌داری کردند، اما خود به طور تمام عیار در کنار رژیم اسرائیل قرار گرفت؛ از ارسال همه امکانات نظامی و تسلیحاتی که رژیم اسرائیل به آن نیاز داشت، دریغ نکرد و در نتیجه شدت جنگ را افزایش داد. در صورت عدم توقف جنایات جنگی علیه مردم غزه و کرانه باختری، هر احتمالی متصور است و گسترش دامنه جنگ می‌تواند اجتناب ناپذیر باشد".
وی در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال ورود ایران به جنگ به خاطر فلسطین گفت:" به خاطر اینکه مقاومت خود از توانایی بالایی برخوردار است؛ شما خواهید دید در مرحله ورود به جنگ زمینی، سرنوشت جنگ توسط مقاومت در داخل غزه رقم زده می‌شود. به‌رغم کشتار بیش از 14500 غیرنظامی، به‌رغم جنایات زیادی که در این نسل کشی شکل گرفته، ولی مقاومت تازه وارد مرحله اقدام شده است".
به گزارش واشنگتن پست، از ابتدای تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه تقریبا هر روز مورد اصابت موشک ها و پهپادها قرار می گیرند که گمان می رود متعلق به گروه های طرفدار ایران باشد. در مجموع، 10 پایگاه نظامی مورد استفاده ایالات متحده در هر دو این کشور مورد حمله قرار گرفتند و تعداد مجروحان تاکنون از 60 نفر فراتر رفته است. نیروهای آمریکایی همزمان چندین حمله به دو هدف در شرق سوریه که گفته می‌شود پایگاه‌های گروه‌های طرفدار ایران در آنجا مستقر هستند، انجام دادند.
در مقابل این پس زمینه، پنتاگون، همانطور که روزنامه اشاره می کند، در واقع جایگزین های شایسته ای برای اقداماتی که قبلا توسط دولت برداشته شده است، نمی بیند. به گفته این وزارتخانه، حمله مستقیم به ایران، تشدید قابل توجه تنش در منطقه را به دنبال خواهد داشت. پنتاگون معتقد است در عین حال، حملات به عراق، احساسات ضد آمریکایی را در کشوری که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، تهدید می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала