آیا ایران علاقمند به مذاکرات مستقیم با آمریکا در مورد غزه است؟

© Sputnikامیر عبداللهیان
امیر عبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2023
اشتراک
امیرعبداللهیان: حزب‌الله جنبش مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل در منطقه بوده و هویت مستقل و لبنانی دارد و از ایران دستور نمی‌گیرد.
به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با فایننشال تایمز هشدار داد که هرگونه هدف قرار گرفتن نیروهای ایرانی در سوریه را به شدت پاسخ خواهیم داد.
وی در ادامه افزود: " بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم، تا کنون هیچ یک از نیروهای ایرانی هدف قرار نگرفته‌اند اما اگر این اتفاق بیفتد، پاسخ سخت خواهد بود.
وی در پاسخ به سوال: آیا جمهوری اسلامی علاقمند به این هست که وارد مذاکرات مستقیم با آمریکا در مورد غزه شود؟ گفت: "فکر می‌کنم مسئله غزه موضوعی است که به گروه‌های فلسطینی باز می‌گردد و آنها طرف اصلی این ماجرا هستند. لذا اینکه اساساً بخواهیم بگوییم ایران و آمریکا وارد گفتگوی مستقیم در مورد تحولات غزه بشوند، شاید سوال خیلی دقیقی نباشد.
بین ما و آمریکایی‌ها از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران که سفارت سوئیس است، در خصوص موضوع تحولات فلسطین پیام‌هایی در ۴۰ روز گذشته رد و بدل شده است. آمریکایی‌ها از این مسیر دیپلماتیک بعضی نکات را منتقل کرده‌اند و ما هم از همین مسیر پاسخ آنها را داده‌ایم.
جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2023
اظهار نظر بورل در مورد اینکه چه کسی پس از درگیری فعلی در غزه به قدرت خواهد رسید
آمریکایی‌ها در هفته‌ها و روزهای اول جنگ تلاش کردند این پیام را بدهند که به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستند و از ایران درخواست خویشتن‌داری کردند. همچنین در پیام‌های مشابهی به بیروت از حزب الله درخواست خویشتن‌داری کردند، اما خود (یعنی آمریکا) به طور تمام عیار در کنار رژیم اسرائیل قرار گرفت؛ از ارسال همه امکانات نظامی و تسلیحاتی که رژیم اسرائیل به آن نیاز داشت، دریغ نکرد و در نتیجه شدت جنگ را افزایش داد. آمریکا خود پایبند به عدم توسعه جنگ باقی نماند و آشکارا موضوع افزایش شدت جنگ، کشتار و نسل کشی علیه مردم غزه و کرانه باختری را دنبال کرد. البته ما در پاسخ به آمریکا در یک پیام گفتیم، ایران به دنبال توسعه جنگ نیست، اما با رویکردی که آمریکا و رژیم اشغالگر اسرائیل در منطقه دارند، در صورت عدم توقف جنایات جنگی علیه مردم غزه و کرانه باختری، هر احتمالی متصور است و گسترش دامنه جنگ می‌تواند اجتناب ناپذیر باشد.
در مورد تأثیر پیام‌های آمریکا در اینکه حزب الله وارد جنگ گسترده‌تری با اسرائیل نشود، طبعاً پیام آمریکا روی حزب الله اثر معکوس دارد. نه تنها پیام آمریکا حزب‌الله را در تصمیم خود محتاط نمی‌کند، بلکه ما با شناختی که از حزب الله داریم، آنها نسبت به اقدامات خودشان مصمم تر می شوند و رأسا تصمیم می‌گیرند. واقعیتی که در صحنه وجود دارد این است که حزب الله امروز وارد مرحله‌ای از جنگ با اسرائیل شده است و اینکه در ساعات و روزهای آینده حزب الله چه اقداماتی خواهد کرد و چه مراحل دیگری را دنبال خواهد کرد، چیزی است که به تصمیم حزب الله برمی‌گردد نه به پیام آمریکا به حزب الله".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала