پاشینیان: مفهوم "آذربایجان غربی" تنش زاست

© AFP 2023 / -نیکول پاشینیان نخست ‌وزیر ارمنستان
نیکول پاشینیان نخست ‌وزیر ارمنستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2023
اشتراک
نخست وزیر ارمنستان گفت که مفهوم "آذربایجان غربی" موجب تشدید تنش می شود.
به گزارش اسپوتنیک، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز شنبه گفت که اصول اساسی صلح با آذربایجان توافق شده است، اما باکو هنوز پایبندی خود به سه اصل پیشنهادی ایروان را تایید نکرده است.
پاشینیان گفت: اصول اساسی صلح با آذربایجان توافق شده است. این اتفاق در نتیجه دیدارهای من در بروکسل با رئیس جمهور آذربایجان با میانجیگری رئیس شورای اروپا، چارلز میشل رخ داد. وی تصریح کرد که این توافقات در اظهارات میشل پس از دیدارهای سه جانبه در ماه می و جولای سال جاری ثبت شده است.
نخست وزیر ارمنستان افزود: با این حال ایروان و باکو هنوز به زبان های دیپلماتیک متفاوت صحبت می کنند و اغلب یکدیگر را نمی فهمند. پاشینیان معتقد است که دلایل عینی برای این وجود دارد، یک درگیری طولانی، هزاران قربانی، ده ها زندانی، فضای نفرت که برای چندین دهه ادامه داشت. وی افزود که این امر هم به آذربایجان وهم به ارمنستان مربوط می شود.
وی تاکید کرد: اما آذربایجان هرگز به طور علنی به سه اصل (پیشنهادی ارمنستان) اشاره نکرده و پایبندی خود به این اصول را تأیید نکرده است که باعث تعمیق فضای بی اعتمادی می شود.
پاشینیان ادامه داد: ما پیشنهاد می کنیم که آذربایجان متقابلاً در هر دو طرف مرز سابق شوروی (بین ارمنستان و آذربایجان) نیروهای خود را حفظ نکند و همچنین مسائل مربوط به مناطق برون بوم و درون بوم را حل کند. به عنوان مثال، منطقه آرتسواشن، که بخشی از قلمرو مستقل ارمنستان است، بیش از 30 سال است که تحت اشغال آذربایجان است.
نخست وزیر ارمنستان گفت که ارمنستان در مفهوم "آذربایجان غربی" که توسط باکو ترویج می شود، خطر تشدید تنش جدید را می بیند.
وی گفت: بسیار مشکوک است که در آذربایجان با بالاترین حمایت و در واقع در سطح رسمی، ارمنستان را "آذربایجان غربی" نامیدند. این مفهوم در مدارس، دانشگاه ها مطالعه شده و در رسانه ها تبلیغ می شود. برای ما، به نظر می رسد که این آمادگی برای یک جنگ جدید، یک تجاوز جدید به ارمنستان است و یکی از موانع اصلی روند صلح است.
پاشینیان همچنین اظهار داشت: ایروان موضع باکو را که از بازگرداندن زندانیان خودداری می کند، درک نمی کند. او یادآور شد که ایروان از مدت ها پیش پیشنهاد حل مشکل زندانیان بر اساس اصل "همه با همه" را مطرح کرده بود.
واکنش روسیه به بیانیه نخست وزیر ارمنستان درباره محاصره نیروهای حافظ صلح  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.09.2023
شکایت ارمنستان از آذربایجان در دادگاه سازمان ملل
پیشتر، مقامات ارمنستان اذعان داشتند که تحدید حدود پیشنهادی ممکن است نیاز به در نظر گرفتن وجود حوزه ارمنی آرتسواشن در قلمرو آذربایجان شوروی سابق و هفت منطقه تحت محاصره جمهوری آذربایجان شوروی سابق در ارمنستان شوروی سابق داشته باشد. در حال حاضر، در نتیجه رویارویی بین قومیتی در اوایل دهه 1990، این مناطق درون بومی عملاً توسط طرفین درگیری جذب شده و جمعیت آنها با جمعیت کشور دیگر جایگزین شده است. اپوزیسیون ارمنستان انتقال مناطق درون بومی به باکو را غیرقابل قبول می دانند، زیرا به ویژه از طریق یکی از مناطق درون بومی سابق آذربایجان، روستای تیگراناشن در منطقه آرارات، جاده ای وجود دارد که ارمنستان را به ایران متصل می کند و از طریق مناطق درون بومی سابق در استان تاووش یک بزرگراه منتهی به مرز گرجستان وجود دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала