بایدن تعریف کرد که چه موضوعاتی را با رهبر چین مورد بحث قرار داده است

© AP Photo / Alex Brandonجو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رهبر چین
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و  شی جین پینگ، رهبر چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2023
اشتراک
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که با شی جین پینگ، رهبر چین "تعدادی از مسائل منطقه‌ای و جهانی" از جمله اقدامات روسیه در اوکراین و درگیری در خاورمیانه را بررسی کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور آمریکا پس از گفتگو با رهبر چین در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در سانفرانسیسکو گفت: "صدر شی و من در مورد طیف گسترده ای از مسائل منطقه ای و جهانی صحبت کردیم".
از جمله موضوعات مورد بحث، عملیات ویژه روسیه در اوکراین و همچنین تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل بود. بایدن گفت که مسائل حقوق بشر، بازداشت آمریکایی ها توسط چین و اقدامات چینی ها در دریای چین جنوبی نیز مطرح شده است.
بایدن با تاکید و دو بار تکرار اینکه "هیچ توافقی در این باره حاصل نشده است" گفت: "من اسامی کسانی را که به‌نظر ما به‌طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند، به آنها داده‌ام".
رئیس جمهور آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که در جریان مذاکرات موضوع "صلح و ثبات در تنگه تایوان" و همچنین فشار مقامات چین بر کارآفرینان این کشور نیز مطرح شد.
دیدار بایدن و شی جین پینگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.11.2023
آیا نشست سانفرانسیسکو می تواند اختلافات میان آمریکا و چین را حل کند؟
در عین حال، بایدن خاطرنشان کرد که "از گام‌های مثبتی که امروز برداشته شده استقبال می‌کند". رئیس جمهور آمریکا گفت: "این مهم است که جهان ببیند که ما امروز بهترین سنت های دیپلماسی آمریکایی را اجرا می کنیم - ما در حال مذاکره با رقبای خود هستیم."
اوایل امروز رئیس جمهور چین روابط چین و آمریکا را "مهم ترین" در جهان خواند.
مذاکرات جو بایدن و شی جین پینگ در حاشیه اجلاس سران APEC در سانفرانسیسکو به دیداری که مدت ها در انتظار آن بود بین رهبران دو کشور و اولین دیدار آنها در سال 2023 بود. طی یک سال و نیم گذشته، تماس‌های پکن و واشنگتن عملاً به صفر رسیده بود. بحران در روابط آنها پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، با وجود اعتراضات ، به وجود آمد. مشکلات پس از کشف یک بالون چینی در حریم هوایی آمریکا که واشنگتن آن را یک بالون شناسایی می دانست، تشدید شد. گرم شدن تدریجی روابط تنها چند ماه پیش ممکن شد، اما مذاکرات مستقیم بین رهبران دو کشور برای از سرگیری کامل ارتباطات، از جمله در زمینه دفاعی، مورد نیاز بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала