نکات کلیدی سخنرانی سران کشورهای اسلامی درباره غزه در نشست ریاض + ویدئو

© Sputnikنشست ریاض
نشست ریاض - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2023
اشتراک
همزمان با سی و ششمین روز جنگ غزه، نشست سران کشورهای اسلامی و عربی با محوریت آخرین تحولات غزه در ریاض آغاز شد.
به گزارش اسپوتنیک، نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی و عربی درباره غزه، امروز در ریاض با سخنرانی ولی‌عهد سعودی، آغاز شد.
پادشاه اردن در نشست ریاض گفت: ما نمی‌توانیم در مورد شرایط فاجعه‌بار و خفقان‌آور پیش روی نوار غزه سکوت کنیم. ممنوعیت ورود آب، غذا و دارو از سوی اسرائیل به غزه جنایت جنگی است.
وی افزود: راه حل دو دولت تنها راه پایان دادن به رنج مردم فلسطین و حل بحران چند دهه است.
رئیس جمهور مصر در نشست ریاض گفت: مردم غزه در معرض کشتار، محاصره و اقدامات غیرانسانی قرار گرفته اند که نیازمند موضع جدی جامعه جهانی است.
وی تاکید کرد: سیاست مجازات دسته جمعی غزه غیرقابل قبول است و با دفاع از خود قابل توجیه نیست. ما خواستار آتش بس فوری و بدون قید و شرط و جلوگیری از آوارگی فلسطینیان در خارج از سرزمینشان هستیم.
وی افزود: ما هشدار می دهیم که عدم توقف جنگ در نوار غزه، گسترش آن در منطقه را تهدید می کند.
رئیس جمهور اندونزی در نشست ریاض گفت: ما خواستار تشکیل کمیته های تحقیق در سرزمین های اشغالی فلسطین هستیم.
وی تاکید کرد: سازمان همکاری اسلامی باید به فشار برای گفتگو برای از سرگیری مذاکرات صلح ادامه دهد.
رئیس جمهور سوریه درنشست ریاض گفت: آنچه امروز ما را در اجلاس گرد هم آورد، قتل نیست، بلکه صهیونیسم است که با وحشیگری از خود پیشی گرفته است.
وی افزود: تنها نتیجه صلح شکست خورده این است که رژیم اسرائیل تهاجمی‌تر شده و وضعیت فلسطین وخیم‌تر شده است. ملایمت بیشتر اعراب به معنای ظلم و قتل عام بیشتر صهیونیست ها علیه ماست.
وی خاطرنشان کرد: غزه هرگز مشکلی نداشته است.مشکل فلسطین است و غزه جوهره آن و بیان آشکار رنج مردم آن است. غزه بخشی از کل است و تجاوزات اخیر علیه آن تنها توقفی در زمینه طولانی جنایات رژیم صهیونیستی به 75 سال پیش است.
رئیس جمهور سوریه ادامه داد: ما باید این سوال را از خود بپرسیم: آیا یک فلسطینی در درجه اول به کمک های بشردوستانه از سوی ما نیاز دارد، یا آیا او هنوز نیاز به محافظت در برابر نسل کشی دارد؟ جنایت جاری را نمی توان از روش پراکنده برخورد ما، کشورهای عربی و اسلامی با رویدادهای تکراری مرتبط با موضوع فلسطین جدا کرد.
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2023
سخنرانی رئیس جمهور ایران در جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض
رئیس جمهور ترکیه در این نشست گفت: کلمات قادر به توصیف وقایع غره نیست،… اسرائیل با کشتن مردم، کودکان و زنان بی گناه در تلاش است تا انتقام حوادث هفتم اکتبر را بگیرد.
وی افزود: ما مادرانی را دیدیم که فرزندان مرده خود را در آغوش گرفته بودند و پدرانی که در میان آوار به دنبال اعضای خانواده خود بودند.
وی تاکید کرد: در غزه باید آتش بس کامل برقرار شود و اسرائیل باید پاسخگوی جنایات خود علیه بشریت باشد.
امیر قطر در نشست ریاض گفت: جامعه بین المللی نتوانست برای توقف کشتارها و پایان دادن به این جنگ تجاوزکارانه اقدامی انجام دهد. آنچه در غزه در حال وقوع است در همه سطوح خطر دارد.
وی ادامه داد: تا ​​کی جامعه بین المللی به رفتار با اسرائیل به عنوان کشوری فراتر از قوانین بین المللی ادامه خواهد داد؟
وی تصریح کرد: قبل از جنگ متوجه شدیم که برخی کشورها از کشتار غیرنظامیان و بمباران بیمارستان ها و پناهگاه ها مصونیت بیشتری دارند
امیر قطر تاکید کرد: نظام بین‌الملل با اجازه بمباران بیمارستان‌ها، محله‌ها و کمپ‌ها، قبل از اینکه ما را شکست دهد، خودش را شکست می‌دهد. ما خواستار بازگشایی دائمی گذرگاه‌های ایمن بشردوستانه برای ارسال کمک‌ها بدون هیچ مانع و شرایطی هستیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала