رئیسی: سازمان اکو کماکان مرتبط‌ترین و بالغ‌ترین ساز و کار همکاری اقتصادی در منطقه ماست

نشست اکو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2023
اشتراک
سازمان اکو کماکان مرتبط‌ترین و بالغ‌ترین ساز و کار همکاری اقتصادی در منطقه است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی "اکو" که در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار می‌شود، با اعلام حمایت بی‌قید و شرط جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن و تاکید بر اینکه مصمم هستیم منابع و انرژی بیشتری را برای رونق همکاری‌ها در اکو بسیج نماییم، اظهار داشت: روند مثبت همکاری‌ها در اکو علاقمندی فزاینده‌ی کشورهای عضو به تقویت مناسبات منطقه‌ای در قالب اکو، باور دیرینه و درونی ما را تقویت می‌کند که سازمان اکو کماکان مرتبط‌ترین و بالغ‌ترین ساز و کار همکاری اقتصادی در منطقه ماست؛ ظرفیت کم‌نظیری که بر پایه‌های استواری همچون جمعیت عظیم و بالنده، منابع فراوان طبیعی و انرژی، موقعیت جغرافیایی کم‌نظیر و بالاتر از همه، فرهنگ زاینده و هویت مشترکِ ممتاز بنا نهاده شده است.
رئیسی همچنین در پایان بخش ابتدایی سخنان خود که مربوط به جنایات اسرائیل و در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر غزه بود، برای دقایقی سخنرانی را قطع و از حاضران خواست برای آرامش روح شهدای غزه فاتحه‌ای قرائت کنند.
حضور در کشور ازبکستان و دیدار با دولتمردان و مردمان شریف و میهمان‌نواز این سرزمین، همواره برای اینجانب مسرت‌بخش بوده است. در آغاز سخن، ریاست جناب آقای شوکت میرضیایف، رئیس جمهور محترم ازبکستان، بر شانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی "اکو" را تبریک می‌گویم و از میزبانی شایسته ایشان برای برگزاری این نشست مهم، صمیمانه سپاسگزاری می‌نمایم.
همچنین حضور روسای محترم جمهور، نخست وزیران و سایر مقامات محترم کشورهای عضو اکو در این نشست مهم منطقه‌ای را گرامی می‌دارم و از جناب آقای خسرو ناظری دبیرکل محترم اکو و همکارانشان نیز تشکر می‌کنم.
رئیس جمهور در شانزدهمین اجلاس سران اکو گفت: شاهد علاقمندی فزاینده‌ی کشورهای عضو، به تقویت مناسبات منطقه‌ای در قالب اکو هستیم.سازمان اکو کماکان مرتبط‌ترین و بالغ‌ترین ساز و کار همکاری اقتصادی در منطقه است.
ظرفیت کم‌نظیر همکاری در اکو بر پایه‌های استواری همچون جمعیت عظیم و بالنده، منابع فراوان طبیعی و انرژی، موقعیت جغرافیایی کم‌نظیر و بالاتر از همه، فرهنگ زاینده و هویت مشترکِ ممتاز بنا نهاده شده است.

رئیسی گفت: اراده محکم کلیه اعضای اکو برای ایجاد منطقه‌ای امن، باثبات، پررونق و نیز ایفای نقش موثر در نظامات بین‌المللی، سرمایه مشترک ارزشمندی برای همه ما از جمله در اکو می‌باشد.

نظامات بین‌المللی اکنون بیش از هر زمان دیگری در دوره معاصر، در معرض تحول و تغییر قرار گرفته‌اند. قاطعانه بر این باوریم که این تغییر، لاجرم باید در راستای تقویت گفتمان عدالت و رهایی از نظام سلطه و اجبار باشد. اینک به وضوح چندجانبه‌گرایی در مقابل یکجانبه‌گراییِ افسار گسیخته صف‌آرائی کرده است.

رئیس جمهور ایران افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با همراهی و همکاری بسیاری از کشورهای مستقل و شرکای بین‌المللی خود، برای پی‌ریزیِ نظامی عادلانه بر مبنای احترام و تعمیق همگرایی چند جانبه در حال حرکت است.

دیدار رئیسی با  محمدطاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان تاجیکستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2023
رئیسی:‌ پارلمان‌های ایران و تاجیکستان نقش مهمی در اجرای توافقات مشترک دارند
در این مسیر جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با در پیش گرفتن سیاست همسایگی و همگرایی، و حضور فعال در ساز و کارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، نقش موثرتری در برقراری امنیت و ایجاد منافعِ مشترکِ گروهی داشته باشد.
رئیسی در پایان افزود: مایلم مجددا حمایت بی‌قید و شرط جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت‌های آن را اعلام نمایم. مصمم هستیم منابع و انرژی بیشتری را برای رونق همکاری‌ها در اکو بسیج نماییم. در دوره ریاست دوره‌ای بر اکو در سال ۲۰۲۴ نیز برنامه‌هایی را طراحی و با مشورت اعضا و دبیرخانه اجرایی خواهیم کرد. امیدوارم نشست بعدی وزرای امور خارجه اکو در اواخر سال ۲۰۲۴ به میزبانی جمهوری اسلامی ایران شاهد تصمیمات خوبی باشد. سایر وزرای حوزه‌های تخصصی کشورهای عضو نیز ضرورت دارد نشست‌های خود را بدون وقفه و مستمراً برگزار نمایند تا تصمیمات لازم و به موقع برای پیشبرد همکاری‌ها اتخاذ گردد.
همکاران محترم باعث افتخار خواهد بود میزبان شما در یکی از نشست‌های سران اکو در تهران باشم.
در پایان تمایل دارم که با نام و یاد فلسطین سخن خود را خاتمه دهم:
درود بر فلسطین،
درود بر غزه و کودکان مظلومش،
درود بر مقاومت فلسطین
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала