گزارش و تحلیل

ایالات متحده نمی تواند جلو اسرائیل را بگیرد؛ معلوم شد که قدرت آن کافی نیست

© Sputnik / Aleksei Vitvitskiy /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا و اسرائیل
آمریکا و اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.11.2023
اشتراک
حملات بی ملاحظه هوایی ارتش اسرائیل به غزه منجر به تلفات غیرنظامی زیادی شده است. ایالات متحده تصمیم جلو اسرائیل را گرفت، اما معلوم شد که قدرتش آنقدر که به نظر می‌رسید بزرگ نیست.
اسپوتنیک به نقل از آساهی شیمبون ژاپن: حمله حماس به اسرائیل و جنگ متعاقب آن در غزه در زمانی رخ داد که علاقه ایالات متحده به دیپلماسی خاورمیانه به طرز محسوسی ضعیف شد. در پایان ماه سپتامبر، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که اکنون در خاورمیانه آرام‌ترین وضعیت در 20 سال گذشته است. حمله حماس به اسرائیل که اندکی پس از آن روی داد، ایالات متحده را شوکه کرد.
بسیاری از یهودیان آمریکایی خویشاوندان خود را در جریان هولوکاست از دست دادند و امروز ایالات متحده از اسرائیل حمایت بی قید و شرط می کند و دولت بایدن همبستگی کامل خود را با نتانیاهو نشان می دهد.
در همین حال، حملات بی‌ ملاحظه هوایی ارتش اسرائیل منجر به کشته شدن غیرنظامیان در تشکیلات خودگردان فلسطین و بدتر شدن بحران انسانی شده است. از آنجایی که سخنان تند علیه اسرائیل در ایالات متحده و سایر کشورها بیشتر شد، کاخ سفید مجبور شد موضع یکجانبه خود را تغییر دهد. دولت بایدن نتانیاهو را تحت فشار قرار داده است تا تعداد تلفات احتمالی غیرنظامیان را تا حد امکان کاهش دهد و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه را بدهد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سفر به اسرائیل در 3 نوامبر، خواستار توقف درگیری ها در غزه شد تا امکان ارسال کمک های بشردوستانه و مذاکرات مربوط به گروگان گیری فراهم شود. اما نتانیاهو درخواست آمریکا را نپذیرفت و گفت تا زمانی که حماس گروگان ها را آزاد نکند، حملات ارتش اسرائیل متوقف نخواهد شد.
حركة المقاومة الإسلامية حماس في قطاع غزة، فبراير 2020 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.10.2023
اتحادیه اروپا مخالف شرکت حماس در کنفرانس صلح خاورمیانه است
شورای امنیت سازمان ملل که مسئول صلح و امنیت در جهان است همچنین قادر نیست برای حل بحران فلسطین و اسرائیل اقدامات ثمر بخش را اتخاذ کند. در 18 اکتبر، ایالات متحده پیشنویس قطعنامه روسیه را که خواستار آتش بس در غزه شده بود، به این دلیل که هیچ اشاره ای به حق اسرائیل برای دفاع از خود در آن وجود ندارد، وتو کرد. پیشنویس قطعنامه بعدی ارائه شده توسط آمریکا در 25 اکتبر توسط روسیه و چین رد شد.
در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایالات متحده با پیشنویس قطعنامه پیشنهادی اردن مبنی بر آتش بس میان فلسطین و اسرائیل و پایان محکومیت حماس مخالفت کرد. در اینجا ایالات متحده و اسرائیل خود را منزوی یافتند. قطعنامه اردن به تصویب رسید؛ 121 کشور به نفع آن رای دادند. اصلاحیه ای که کانادا برای محکومیت حماس ارائه کرده بود، آرای لازم را دریافت نکرد.
همچنین تفاوت های آشکاری بین آمریکا و کشورهای عربی وجود دارد. روز شنبه 4 نوامبر، بلینکن با رهبران کشورهای خاورمیانه گفتگو کرد. وی تاکید کرد که آتش بس کامل به نفع حماس خواهد بود. با این حال، سامح شکری، وزیر خارجه مصر با این گفته مخالفت کرد که آتش بس نمی تواند حاصل شود. طرفین با وجود همه تلاش ها نتوانستند به توافق برسند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала