سفیر روسیه: آمریکا محدودیت های گروهی پیمان نیروهای مسلح متعارف را دور زد

© Sputnik / Grigory Sysoev /  مراجعه به بانک تصاویر آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.11.2023
اشتراک
سفیر روسیه در واشنگتن گفت که ایالات متحده برای گفتگو با روسیه در مورد امنیت جمعی برنامه ریزی نکرده و آشکارا محدودیت های گروهی پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا را دور زده است.
به گزارش اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف روز چهارشنبه اعلام کرد:" گفتگوی اساسی بخشی از برنامه های واشنگتن نبود. در اینجا آنها به مصونیت خود اعتقاد داشتند، روند گسترش ناتو را تسریع کردند، آشکارا محدودیت های گروهی پیمان نیروهای مسلح متعارف در اروپا
آنتونوف افزود که در چنین شرایطی، حتی حفظ رسمی مشارکت مسکو در توافق از نقطه نظر منافع ملی روسیه غیرقابل قبول است.
سفیر روسیه در آمریکا تاکید کرد:" با تصمیم به عقب نشینی، روسیه سیگنال روشنی ارسال می کند که تلاش برای ایجاد امنیت نظامی در اروپا بدون در نظر گرفتن نگرانی های ما محکوم به شکست است. زمان آن فرا رسیده است که آمریکایی ها و هم پیمانانش دست از ارزیابی بیش از حد قدرت خود بردارند".
در شب 7 نوامبر، روسیه سرانجام روند خروج از معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا را تکمیل کرد. پیش از این، قانون مربوطه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا شده بود. وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که الحاق فنلاند به ناتو و رویه پذیرش سوئد به این ائتلاف "آخرین اقدامی" بود که خروج روسیه از این معاهده را ضروری کرد. در رابطه با خروج روسیه از معاهده، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که امکان انعقاد توافقنامه با کشورهای ناتو در زمینه کنترل تسلیحات را نمی بیند، زیرا مقامات کشورهای بلوک "به وضوح ناتوانی خود را در مذاکره نشان داده اند. "
پیش از این، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته بود تا زمانی که غرب سیاست خصمانه خود را رها نکند، فرصتی برای بازگشت به این پیمان وجود نخواهد داشت. به گفته وی، خروج روسیه از این معاهده وضعیت امنیتی در اروپا را بدتر نخواهد کرد، زیرا این کشور قبلاً تحت تأثیر اقدامات خصمانه کشورهای ناتو و حامیان آنها علیه روسیه قرار گرفته است و این معاهده عملاً برای بسیاری از آنها کارساز نبوده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که توافقات احتمالی آینده بر اساس پیشنهادات روسیه در مورد تضمین های امنیتی مشابه نسخه به روز شده معاهده نخواهد بود.
معاهده نیروهای مسلح متعارف در اروپا در 19 نوامبر 1990 در پاریس امضا شد. این توافقنامه توسط نمایندگان مجاز 16 کشور عضو ناتو و شش کشور عضو پیمان ورشو منعقد شد. این سند در 9 نوامبر 1992 لازم الاجرا شد. شرکت کنندگان بی طرف و غیر متعهد در کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا در آن شرکت نکردند و خود معاهده بسته شد. الحاق کشورهایی که در آن زمان عضو ناتو و بخش ورشو نبودند، در نظر گرفته نشده بود.
این معاهده حداکثر سطوح گروهی و فردی را برای کشورهای ناتو و پیمان ورشو برای پنج نوع سلاح و تجهیزات نظامی محدود به معاهده تعیین کرد: "تانک های جنگی، خودروهای زرهی رزمی، توپخانه، هواپیماهای تهاجمی و هلیکوپترهای تهاجمی". چنین سطوحی نه تنها برای دو گروه از کشورها به طور کلی، بلکه برای مناطق به اصطلاح جانبی جنوبی و شمالی نیز ایجاد شد تا نگرانی های کشورهای این مناطق، در درجه اول ترکیه و نروژ، در نظر گرفته شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала