همکاری ایران و روسیه در چه حوزه‌هایی انجام می‌شود؟

ایران روسیه پرچم
ایران روسیه پرچم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.11.2023
اشتراک
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ایران: یکی از شاخص‌های ابرقدرتی روسیه هم قدرت علم و فناوری در یک سری حوزه‌ها مثل حوزه نظامی، هوایی، فضا، حتی انرژی اتمی، نفت و انرژی بوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ایران اظهار داشت که روسیه فرصت‌ها و شرایط ویژه ای دارد بالاخره این کشور در دورانی ابرقدرت دنیا بوده و یکی از شاخص‌های ابرقدرتی او هم قدرت علم و فناوری در یک سری حوزه‌ها مثل حوزه نظامی، هوایی، فضا، حتی انرژی اتمی، نفت و انرژی بوده است.
وی از همکاری علمی فناورانه ایران و روسیه در ۶ حوزه خبر داد و گفت: "این همکاری در حوزه های سلامت، دارو، تامین قطعات کشتی و هواپیما و خودرو است. مجموعه تعاملات ما در ۲ سال گذشته از لحاظ اقتصادی با روس‌ها ۴ تا ۵ برابر شده است و واقعاً جا دارد این عدد به ۱۰ برابر برسد.
در همین راستا کمیته‌هایی ذیل یک کارگروه عالی تشکیل شد که این کمیته‌ها شامل حوزه‌های سلامت، دارو، تجهیزات پزشکی، حمل و نقل، تأمین قطعات و اجزای کشتی و هواپیما، خودرو و فضا ایجاد شده‌اند.
نمایشگاه اکسپو ایران_روسیه در برج میلاد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2023
گزارش و تحلیل
زمانیان: باید همکاری های علمی ایران و روسیه را گسترش دهیم
در حوزه غذای سالم و پایدار همکاری در بحث تولید بذرهای هیبریدی و کشاورزی فناورانه مورد تأیید طرفین قرار گرفت و در همین رابطه پروتکلی در حال آماده شدن است تا به امضای طرفین برسد.
پیش بینی این است که ظرف یکی دو سال آینده همکاری‌های علمی و فناوری ایران با روسیه توسعه بیشتری پیدا کند. هدفگذاری کرده‌ایم که ماهیانه با یک کشور توسعه ارتباطات علمی و فناورانه داشته باشیم و با توجه به این سیاست پیش بینی می‌کنیم در پایان دولت سیزدهم با ۴۰ کشور تبادل و همکاری داشته باشیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала