گزارش و تحلیل

تهدید اتمی اسرائیل یک شوخی سیاسی و یک عملیات خودانتحاری

© AFP 2023 / Fadel Sennaتهدید اتمی اسرائیل یک شوخی سیاسی و یک عملیات خودانتحاری
تهدید اتمی اسرائیل یک شوخی سیاسی و یک عملیات خودانتحاری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2023
اشتراک
آنچه از زبان وزیر میراث فرهنگی رژیم اسرائیل گفته شد، پیش از آنکه یک تهدید نظامی باشد یک عملیات خود انتحاری و یک اشتباه راهبردی توسط مسئولان اسرائیلی بود که در بین مسئولان خود رژیم نیز واکنش های زیادی به همراه داشت.
به گزارش اسپوتنیک، امیخای اِلیاهو، وزیر میراث فرهنگی اسرائیل اعلام کرد که استفاده از بمب هسته‌ای در غزه تنها راه‌حل ممکن است، همزمان ایالات متحده امریکا یک زیردریایی هسته‌ای کلاس اوهایو را به منطقه خاورمیانه فرستاد و در این منطقه مستقر کرد. بر این أساس سوالی شکل گرفت مبنی بر امکان پذیر بودن تهدید هسته ای اسرائیل و تبعاتی که برای منطقه خاورمیانه و جهان به همراه دارد. در اینباره با محمد حسن سنگتراش، ایده پرداز تسلیحاتی و پژوهشگر راهبردهای امنیتی و دفاعی در روابط بین الملل گفتگو کردیم:
به نظر شما آیا استفاده از تسلیحات اتمی توسط رژیم اسرائیل وجود دارد؟

ضمن سلام خدمت شما و مخاطبین خوبتان، آنچه از زبان وزیر میراث فرهنگی رژیم اسرائیل گفته شد، پیش از آنکه یک تهدید نظامی باشد یک عملیات خود انتحاری و یک اشتباه راهبردی توسط مسئولان رژیم اسرائیل بود که در بین مسئولان خود رژیم نیزواکنش های زیادی به همراه داشت. به طبع آن واکنش های جهانی و هزینه های بین المللی بیشتری برای تلاویو خواهد داشت که جامعه جهانی باید نسبت به خلع سلاح این رژیم متحدانه اقدام کند، اما دعوت به استفاده از تسلیحات اتمی توسط رژیم اسرائیل را از دو بعد باید تحلیل کرد.
اول آنکه جنگ هزینه مستقیم و غیر مستقیم زیادی برای آنها داشته و به گفته وزیر اقتصاد رژیم اسرائیل، هزینه جنگ روزانه 246میلیون دلار است که این هزینه صرف مهمات و لجستیک، هزینه پرواز جنگنده ها، رهگیری راکت های مقاومت و.. می شود، کما اینکه هزینه های غیر مستقیم نظیر اسکان شهرک نشین های منتقل شده، فرار سرمایه گذار ها، عدم جذب توریست و غیره نیز شامل حال رژیم اسرائیل شده است که بسیار سنگین است و این فشار اقتصادی سنگین موجب عصبانیت مسئولان رژیم شده است. اما بُعد دوم دعوت به استفاده از تسلیحات اتمی را می توان یک هشدار به کشورهای حامی محور مقاومت و به نوعی اعتراف به داشتن تسلیحات اتمی توسط رژیم اسرائیل دانست.
در صورت حمله هسته ای اسرائیل، چه آینده ای را برای خاورمیانه می‌توان متصور شد؟

سلاح هسته ای ضامن نجات رژیم اسرائیل نخواهد بود، کما اینکه در جنگ اخیر رژیم اسرائیل با بیش از 3هزار تن بمباران که معادل دو برابر بمب اتم هیروشیما است، هیچ دستاوردی نداشته و در مقابل شاهد حملات راکتی نیروهای مقاومت فلسطین به سمت نیروگاه دیمونا و یا حملات نیروهای یمن و عراق به بندر ایلات بودیم که نشان از ظرفیت پاسخگویی نیروهای مقاومت دارد. ایران نیز به کرات در زمان های گذشته اعلام کرده است که هرگونه خطای محاسباتی از طرف اسرائیل پاسخ محکمی خواهد داشت که منجر به نابودی این رژیم می شود و به نظرم تهدید اتمی علیه ایران بیشتر یک شوخی سیاسی از طرف رژیم اسرائیل و یاران او است و در صورت انجام چنین حماقتی کشورهای مورد حمله واقع شده، حق پاسخ متقابل خواهند داشت.
آیا حضور زیردریایی آمریکا به دلیل تحولات اخیر خاورمیانه و تهدید وزیر اسرائیلی می باشد؟

حضور نیروهای امریکایی در منطقه طی سالهای گذشته تلورانس متفاومتی داشته و آنچه در برهه‌ی حساس کنونی در حال رخ دادن است از بعد سیاسی به انتخابات امریکا بر می گردد. بایدن رئیس جمهور ایالات متحده برای انجام یک گفتمان صلح به منطقه آمد، اما حمله شبانه رژیم اسرائیل به بیمارستان الاهلی غزه موجب ترور سیاسی بایدن در منطقه توسط نتانیاهو و در گام بعدی گروگان گرفتن بایدن توسط نخست وزیر اسرائیل شد که اکنون نیز شاهد رفتارهای حمایتی آمریکا هستیم که شامل حضور ناوگان دریایی ایالات متحده و زیردریایی های آن در منطقه می شود.
 سلاح هسته ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2023
گزارش و تحلیل
اسرائیل و آمریکا کلید مسابقه تولید تسلیحات هسته ای در خاورمیانه را زدند
اما درباره حضور زیردریایی فلوریدا از کلاس اوهایو، باید گفت زمانی این زیرسطحی ها قابلیت حمل موشک های اتمی ترایدنت را دارا بودند اما در اواخر جنگ سرد، طبق معاهده ای که بین شوروی و ایالات متحده درمورد محدود کردن سلاحهای استراتژیک انجام شد، آمریکا را ملزم کرد تا تعداد زیردریایی های استراتژیک خود را به چهارده فروند برساند. به همین دلیل ایالات متحده چهار فروند از این زیردریایی ها را از نیروهای موشکی استراتژیک خود خارج کرد و آنها را تغییر کاربری داد تا از آنها در نقش نیروی تاکتیکی خود استفاده کند. برای این منظور یک پکیج استوانه ای با قطر مشابه موشک ترایدنت طراحی شده است که در داخل سیلوی موشک ترایدنت قرار میگیرد و دارای هفت سیلوی کوچکتر برای حمل موشک کروز تاماهاوک می باشد، زیردریایی فلوریدا یکی از آن‌ چهار فروند زیردریایی تغییر کاربری شده بوده و ظرفیت حمل و استفاده از ۱۵۴تیر کروز تاماهاک را دارد، در واقع زیردریایی ها به عنوان سکوی پرتاب موشک تعریف می شوند، هرچند در میان موشک های تاماهاک نسخه RGM109 به عنوان نسخه اتمی می باشد.
اما گمانه زنی می شود فلوریدا فاقد موشک اتمی باشد، موشک تاماهاک به عنوان یک موشک هوشمند و شبکه محور ارتقا داشته و در جنگ های اخیر منطقه خلیج فارس استفاده شده است اما شبکه پدافند چند لایه ایران نیز قابلیت دفاع در مقابل این موشک مادون صوت را دارد و تمرینات مناسبی در انواع رزمایش ها برای این مهم انجام شده است. فلوریدا و موشک های تاماهاک پیش از انکه برای ایران تهدید باشند ممکن است برای کشورهای دیگر منطقه خطرناک باشند و ناگفته نماند چندی قبل نیز در یک تقابل شبانه، زیردریایی فاتح نیروی دریایی ارتش ایران موفق شد با کشف فلوریدا، آن را مجبور کند تا به سطح آب آمده و حرکت کند.

به نظر شما آیا احتمال گسترده تر شدن جنگ در منطقه وجود دارد؟

نیروهای مقاومت طبق سخنان نصرالله دو هدف تعریف کردند که شامل توقف جنگ و پیروزی حماس است. اما توقف جنگ به دلیل سقوط سیاسی نتانیاهو و حمایت آمریکا روی نداد و آنچه شاهد هستیم فرو رفتن در باتلاق جنگ توسط نتانیاهو می باشد، اگر درایت و عقلانیت به صحنه بازگردد و جای نسل کشی را بگیرد شاهد توقف جنگ خواهیم بود، اما اگر نسل کشی ادامه داشته باشد احتمالا دایره جنگ گسترده تر خواهد شد و در این بین ایالات متحده فدای اسرائیل شده و از تعقیب اهداف بزرگتر خود نظیر محدود کردن چین و غیره باز خواهد ماند که در میان مدت تبعاتش درون امریکا سنگین خواهد بود.
نظر شما درباره سخنان اخیر آقای نصرالله چیست و آن را چگونه آنالیز می کنید؟

سید نصرالله در سخنرانی خود دو هدف مشخص کردند اول، توقف جنگ در غزه، دوم، پیروزی غزه و حماس، همچنین دو قاعده مشخص کردند که شامل توقف صادرات نفت و مواد غذایی به اسرائیل شده و خواهان بازگشایی گذرگاه رفح برای کمک بودند. همچنین دو هشدار هم دادند که شامل تهدید متقابل ناوگان دریایی امریکا بوده و اعلام کردند، آمریکا باید جنگ غزه و تهدید حزب الله را متوقف کند و نیز اعلام کردند تمام گزینه ها توسط حزب الله مطرح است و در صورت شدت عملیات در غزه، اجرا می شود، اما آنچه از همه مهمتر بود توصیه ایشان به "جنگ صبورانه" بود که دکترین پیچیده ای داشته و نشان از تفکر رزمی-هیبریدی حزب الله و مقاومت دارد و باید منتظر سخنان روز شنبه ایشان نیز باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала