بیش از صد شهروند انگلیس از نوار غزه وارد مصر شدند

© AFP 2023 / Said Khatibگذرگاه رفح - غزه به سمت مصر
گذرگاه رفح - غزه به سمت مصر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2023
اشتراک
بیش از صد انگلیسی از نوار غزه از طریق گذرگاه رفح وارد مصر شدند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از الیور داودن معاون نخست وزیر انگلیس گزارش داد که بیش از 100 شهروند انگلیسی نوار غزه را ترک کردند و از طریق ایست بازرسی رفح وارد مصر شدند.
روز شنبه هیچ خارجی از نوار غزه از طریق گذرگاه رفح وارد مصر نشد. پیشتر یک مقام آمریکایی گزارش داده بود که جنبش حماس فلسطینی پس از تضمین اسرائیل برای رسیدن آمبولانس ها به رفح، دخالت در خروج اتباع خارجی از نوار غزه را متوقف خواهد کرد.
این کانال خاطرنشان کرد: داودن گفت که اکنون بیش از 100 شهروند انگلیسی از طریق ایست بازرسی رفح از مرز عبور کرده و وارد مصر شده اند.
به گفته این ایستگاه، داودن از بسته شدن گذرگاه مرزی در روز شنبه "ناامید" بود، اما گفت امیدوار است این گذرگاه بازگشایی شود و گفت که تلاش‌هایی برای انجام این کار "در همه سطوح" انجام می‌شود.
داودن تاکید کرد که دولت بریتانیا "فعالانه با اسرائیلی‌ها در تماس است" و هر تماسی که به آنها یادآوری می‌کند که باید از قوانین بین‌المللی پیروی کنند.
علاوه بر این، داودن به این کانال تلویزیونی گفت که بریتانیا ایده اعلام "مکث بشردوستانه" را برای اطمینان از ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و همچنین اجازه دادن به مردم برای خروج از محاصره یا حرکت در آن ترویج می‌کند. قلمرو داودن خاطرنشان کرد که مذاکرات با اسرائیل "سازنده" است.
فرودگاه تل آویو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.11.2023
چرا اسرائیلی ها به خارج فرار می‌کنند؟
اسرائیل در 7 اکتبر مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه به عنوان بخشی از عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، قرار گرفت. پس از این، جنگنده های این سازمان وارد مناطق مرزی در جنوب اسرائیل شدند و به سمت نظامیان و غیرنظامیان آتش گشودند و بیش از 200 گروگان را نیز به گروگان گرفتند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.4 هزار نفر از جمله 300 پرسنل نظامی کشته و بیش از 5 هزار نفر زخمی شدند.
در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیرهای آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند. در عرض چند روز، ارتش اسرائیل کنترل تمام مناطق پرجمعیت نزدیک مرز با غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد و تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت را متوقف کرد.
تعداد قربانیان نوار غزه از 9 هزار نفر گذشت و بیش از 32 هزار نفر مجروح شدند. در اسرائیل، به گفته مقامات محلی، بیش از 1.3 هزار نفر جان خود را از دست دادند. سفارت روسیه گزارش داد که در جریان تشدید درگیری ها، 20 روس کشته، دو نفر گروگان گرفته شده و هفت نفر به عنوان مفقود اعلام شده اند. به گفته منابع مختلف، حدود 150 اسرائیلی ممکن است در اسارت حماس باشند. خود جنبش اعلام کرد که حدود 200 تا 250 زندانی در نوار غزه وجود دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه تنها بر اساس فرمول "دو دولت" مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب آن را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور و اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала